AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

Kylare sönder? hjälp!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Körde en runda på sammanlagt ca.3 mil stannade efter hälften och handlade. det Droppade från kylar vätska (jag fyllde på innan jag körde iväg fyllde lite på för mycket) så jag tänkte att det var det vatten som var i för mycket som rann ut...öppnade locket till kylaren försiktigt och det var så mycketsom det behövdes. körde hem och mätaren började komma in på det röda fältet strax (ca300m) innan hemmet. kom in på garage infartet. stängde av bilen och hörde att det började pyssa från kylaren. öppnade motrhuven och det pyss från kylaren med en dimma...
Så nu till frågan är det kylaren som är sönder eller pyss det från kylraen på grund av att vatten började försvinna?????färddatorn sa inget om kylarevätska!!????konstigt!!
ÄR hjärtlig tacksam för hjälp!!!
var kan man köpa renoverade kylare någonstans i sådana fall??? en ny kostar till min ca 4000kr+ 525ia(E34)

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Har testat bilen igen körde runt kvateret och kylaren började pysa igen vattet i kylar behållaren har inte försvunnit....kan det vara fel på pumpen????? hjälp mig snälla!!!!!!!!!!!!!!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Glömde tillägga att det började tjuta när man gasade???!!! Hjälp mig någon!

Åk in till nån bilkylarfirma och be dom kika på det, svårt att ställa diagnos utan att se grejorna trots att jag har jobbat med bilkylare..

www.malte-racing.com
523i_96
Hej!

Om du skruvar bort kylet finns det ett par sätt att kolla det på. Men kolla först vid vattenpumpen så att det inte läcker. Om den gör det köp en ny.

Det första sättet att kolla kylet på är att spruta vatten i det övre kylarhålet och se om det är bra cirkulation. Om du använder en vanlig trädgårdspistol bör det iaf inte välla över vatten i det hålet du sprutar in i.

Sedan kan du även hälla varmt vatten (skall vara kokhett) i kylet och känna med handen över cellerna.
Om kylet INTE är jämnvarmt har du en läcka eller något som täpper till.

När bilen är på väg upp i temp (går mot rött), öppna då huven och känn så att den övre kylarslangen är varm. Om den INTE är det har du dålig cirkulation. Då kan det vara termostaten som öppnar för dåligt.

För övrigt skall du inte betalla 4000:- för ett nytt kyl. Jag köpte ett nytt kyl med bra kvalitè för 2400.- till 535:an. Detta köpte jag på Motorkyl i Skövde.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Mvh: Magnus

523i_96
Kom på att din bil läcker eftersom det droppar kylvätska, och då är det ju ingen mening att kolla termostaten.............

Men det skadar väl kanske inte heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.