|
|
|
|---|---|
Kapten Klänning |
Tror att detta är sunt att man kan köra mellan 2500-3500 mil på samma olja och filter? Jag själv byter var 1500 mil då jag tycker det verkar vanskiligt att snåla på oljan. Kör ca 2000mil/år. |
|
En modern syntetolja tål utan problem intervallen. Däremot gör klimatet i Sverige att mycket kondensvatten hamnar i oljan och pappersoljefiltren lämnar kanske en del övrigt att önska. Tyngre fordon kör man upp till 10000mil, men då sitter det en riktig oljerenare av cyklontyp på dom. |
|
|
Hej Självklart är det inte bra att vänta sålänge, det är självklart att motorn mår bättre med färsk olja, dock har märkena "tvingats" ha längre intervaller för att kunna konkurerra med lägre kostnader osv, kunder verkar gilla det. De flesta har ingen koll och tycker säkert att det är för ofta t.om , inte många som är medvetna vad oljan har för funktion. Själv byter jag också efter ca halva intervallen. |
|
| Jag byter också oftare än man ska.. När jag sålde förra bilen så upptäckte jag att jag bytt olja och filter 4 gånger på 1300mil. Kanske lite överdrivet, men riktigt så ofta brukar jag inte byta annars. 500 - 700 mil brukar jag hålla mig till annars. | |
|
Samma här sålde min 330 för några veckor sen märkte själv att jag hade bytt olja 3 gånger på ca 1500mil..man kankse överdrev lite.:)) Annars brukar jag byta en gång innan avställning och några veckor efter påställning.. |
|
| Hade en Dieselmerca tidigare som jag bytte med 500mils-intervall på. Mineralolja. 43 ggr. bytte jag olja innan jag sålde den :) | |
|
Longlife är ett gissel beroende på körcykel... många verkstäder byter idag motorer på tämligen nya bilar med kort körsträcka. Detta har troligtvis med longlife och hårda körförhållanden att göra... Olja är billigare än metall "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Allra störst problem är det på överladdade motorer där oljan står för kylningen av turbon. |
|
|
I vårat klimat är de på tok för långt. Stora temperaturskillnader, kallstarter osv. Längre ner i Europa kanske de är mer rimligt där dom har ett jämnare klimat än här hemma. Men tycker det är för långt i vilket fall... Ser väl det största problemet med dom som kör väldigt lite per år, och inte är medvetna om att man bör byta i förtid om man inte nåt intervallen inom 2 år. Dom som rullar väldigt mycket långsträcker och klarar intervallen inom 1-1½ år är väl det väl inga större problem med. Jag byter oljan 1 gång per år oavsett vad bilen har rullat. |
|
| Ska väl förtydliga att jag aldrig når intervallen inom ett år, så blir alltid ett byte innan 2000 mil. Kan ju tolkas lite fel om man tänker tvärtom :-) | |
|
Läste en artikel i Vi Bilägare om en kille som driver en märkesoberoende bilverkstad. Han varnade för både longlifeolja samt för långt mellan service. Det var vanligt att det kommer in bilar (alla märken) med igenslammade olje sumpar. Han rekommenderade tätare oljebyten och att man inte skulle använda longlifeolja. Själv så byter jag olja var 1000:e mil men jag kanske är för petig... Mvh Martin |
|
| Ja, det är nog beroende på klimatet och kondensen här. Om det alltid var 20° varmt skulle oljan säkert hålla intervallen, men kanske inte filtren. | |
|
Jag byter oxå var 1000 mil minst...gärna tidigare. Fel ställe o snåla på ;-) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Även om du har en lufttemperatur på 20 grader så är det mer än 80 graders temperaturspann mellan kall och varm olja. Det största problemet är väl om oljan koksar övergår i fast tillstånd. Det borde orsakas av att oljans inte klarar den temperaturen som den utsätts för och frågan är om oljans egenskaper var dåliga från början eller om den degenererats av för lång användning. |
|
| Skulle vilja säga att det största problemet är när ventilkåpan blåses med fartvindar i kallare än -10°C. Där någonstans verkar gränsen gå när vevhusgaserna slutar hålla ångform ända genom hela vevhusventilationen och vidare ut i det fria utan kondenseras och emulgerar med oljan. Koksning tror jag knappt förekommer med modern syntetolja sedan turboaggregaten blev vattenkylda. Och i en sugmotor tror jag aldrig det är ett bekymmer nu. En syntetolja håller en bra o hållbar film fler mil än en delsyntet eller mineralolja som degenereras fortare. | |
|
Jag har läst om många som bytt turbo på bilar, byggda detta millennium och servade med longlife-intervaller. Orsaken ska ha varit koksad olja och/eller igenslammade pickuper. |
|
| Jag tror att den koksning som idag skulle uppstå i en turbinlagring beror mycket på att man kör som en biltjuv och sedan stänger av motorn direkt, för att vi är vana att allt ska vara så användarvänligt. Slam i oljesumpen beror helt på emulgering med vatten då pickupen sitter i den kallaste delen av smörjsystemet. Koks blir oftast kvar där den bildas. | |
| Kommer ihåg när man körde saab turbo, då var receptet att låta bilen stå på tomgång 5-10 sek innan manvred av. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.