|
|
|
|---|---|
|
hejsan undrar om någon har någon ide på vad som är felet på min 525ia-94 jag har bytt knacksensor nr2 för jag hade fel kod på den. efter byte inga fel koder enligt verkstan.tomgången pendlar konstant mellan 1200-1700varv när bilen kommer upp i temp. tycker jag att om man startar den kall så blir tomgången högre allt efter som börjar på 800varv stiger upp allt efter som bilen blir varmare.har gjort ren vevus ventilationen de 2 slangarna som går från ventil kåpan.är det fler slangar? har även prövat att ta bort kabeln till tomgångs motor vid varm motor men ingen skillnad.hat tagit bort kabel till luftmassmätaren och då gick bilen väldigt dålig(bort kopplat bara på tomgångs körning,kort stund)på besiktiningen blev co vid 2500varv 2,1 gräns värde 0,3.tror väl kanske inte katten var uppe i rätt temp. men det hade ju ingen större betydelse efter som man inte kunde mätta på tomgången av gasvärdet .ror lamda värdet var 1,1.bilen tar mer bränsle än har gjort och så tror jag ska testa och koppla bort lamban och se vad som händer? har även märkt att bilen inte går upp i varv vid kall start har för mig att bilen ska gå upp lite i varv precis vid start för att sedan gå ner lite? eller? har sprayat start gas över det mesta i motor rummet också tacksam för svar gärna om man har att samma fel på tomgången joakim | |
|
Jag har ett liknande problem på min 518 -95. Med varm motor pendlar tomgången oftast mellan 1200 och 1700 varv, ibland stabil tomgång på 400-500 varv eller ca 1200 varv. Jag vet aldrig hur den kommer att gå på tomgång. Tomgångsmotor rengjord och går lätt. Samma som för dig att den fortsätter pendla om jag drar ur kontakten till tomgångsmotorn fast på lite lägre varvtal än tidigare. Har kollat lmm och spjällgivare, vevhusventilation, testat att koppla bort lambdasond och fixat läckage i vacuumslangar. Skall fortsätta testa och återkommer när jag vet mer. Du får gärna skriva om du hittar något fel i din bil. //Göran |
|
|
hej nu har bilen varit på verkstan igen (dock ej bmw verkstad) men finns inga felkoder nu eller de har varit ute och med bilen och haft datan med sig för se om de kunden framkalla några felkoder men ingen lycka.mekaniker menade att lambdan ändrade sig som bör göra så han trodde det är luftmassmätaren som inte funkar som den ska dock var han ju inte säker.men borde man inte få fel koder på den om det är fel på den?bilen har gått lite över 23000mil.hur länge brukar luftmassmätaren hålla? ska man köpa ny luftmassmätare eller åka till en bmw-verkstad så de får koppla upp bilen med deras data. tacksam för bra råd. m.v.h joakim |
|
| Hej. Jag hade en 523 e39 som uppförde sig likadant och det botades med en ny luftmassemätare. Mvh | |
|
hej igen har testat att byta luftmassmätare dock var den gammal det också som kommer i från en rejält front krockad 525.plasten hade till och med sprukit så jag tejpade igen sprickan.men bilen gick exakt lika på tomgången. så jag är lika långt för jag vet ju inte om den luftmassmätaren har klart smällen den fått. mätte bägge med ohm mätare och fick två olika värden på de de var läger ohm värde på krockade luftmassmätaren än den jag hade på min bil. jag mätte mellan stift nr1 och nr2 och fick inget motstånd mellad de andra stiften (alltså 0 värde på multimetern) skrev även fel på lamda värdet det låg på 0,97 alltså fet blandning. undrar om det är någon som vet vad motståndet ska var på luftmassmätaren mellan stift 1 och 2? ska till lägga att bilen gick sämre vid gas på drag med den krockade bilen luftmassmätare. undrar även om det kan vara insugsröret som har spruckit? mvh joakim |
|
|
lmm ska tydligen vara riktigt känslig så det är nog stor risk att den tagit skada vid frontalkrock. Jag hade ett liknande problem med min 525i '94. Min gummibälg till luftinsuget av sprucket så jag bytte den, tändstift, luftfilter. Den gick då mycket bättre men inte riktigt som jag var van vid, tillslut bytte jag en tändspole som var kass å då gick den perfekt sedan. |
|
|
hejsan undrar bara om du hade någon fel god på tändspolen du bytte? eller testade du dej fram och bytte en i taget? m.v.h joakim |
|
|
Jag fick hjälp av killen på skroten, han var jättesnäll och hjälpte mig att testa mig fram. Han kände på spolarna och fick rätt på andra försöket. Körde aldrig felkoder så jag vet inte om det hade dykt upp vilken det var då. |
|
|
hejsan nu har jag fått ordning på tomgången. jag har varit till bmw i karlstad idag,bilen visade inga felkoder där heller. de på verkstan trodde på tomgångsmotorn. de kollade upp den och sedan ringde de mig och sa att det var fel på den, ny på bmw skulle kosta 2600kr men jag fixade en från närmsta skrot för bara 400kr,och det gjorde mig nöjd. blev ju inte så billigt precis med 2300kr men de tog bort någon fel kod på lådan också tydligen. trodde ju inte på tomgångsmotorn fel ,har ju haft bort kabel till den, men den har väl kärvat ihop totalt tydligen. så nu kan jag byta till nya kompletta front lycktor med angeleyes fick tvåa på vänter ljus vid besiktningen. m.v.h joakim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.