|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Mars är en för "orolig" månad för att byta till sommardäcken på. Tycker jag då :-) | |
|
I Gbg-trakten har det ju i princip varit barmark i några veckor nu, även om det varit kallt på kvällarna. Idag kom dock tyvärr ett litet bakslag och det blev vitt igen, men det verkar ju redan ha försvunnit till största delen. När jag tvättade bilen i helgen såg jag att någon redan höll på att montera sommarhjulen, men jag avvaktar ett tag, det brukar nästan alltid bli första veckan i april för min del. BMW CS #5139 |
|
|
Jag bor i Stockholm, och här är gatorna och vägarna i princip snöfria nu. Jag funderar på att göra det snart, och när jag kommit på den tanken så brukar det bli väldigt snart, dvs på söndag eller nästa helg. Alexander |
|
Cartéen |
Mmm, jag börjar bli mer och mer sugen jag också så nästa vecka åker nog sommardäcken på :-). |
| Göteborgarna verkar ha en sundare inställning till däckbytet är de betydligt nordligare bosatta Stockholmarna. Kom ihåg att det är backigt o halt i Sälen till påsk! ;) | |
| För mig blir det slutet av april. Ska till Luleå i början av april och uppåt dalarna i slutet av månaden. Är lite sisådär att åka dubbat när det är helt bart här i Sthlm men vill inte chansa senare. Det kan ju också säkert komma snö snart igen. | |
| Visste väl att det fanns kloka Sthlm-are med :) | |
| Norrbottning i exil sedan 1998 ;) | |
| Aha, det förklarar saken! ;) | |
| Det kom 2,5 decimeter snö inatt i Umeå, så sommardäcken känns långt borta. I miiten eller slutet av April brukar dom läggas på för min del. | |
|
Det haglade idag. En halvcentimeter i diameter! Instant Ice liksom. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Roffa1 |
När måste dubbdäcken plockas av. Vill minnas det är 1:e April? |
|
jo men det gäller väl om det inte är vinterväglag. själv brukar det bli i början av maj p.g.a. besiktningsperiod. om den går igenom det vill säga. visst skulle jag kunna besiktiga tidigare men man vill ju vänta så länge som möjligt. sen skullle nog bilen godkännas med de aningen för breda sommarsulorna för de breddar ju inte utåt. men har varit nära en gång att ha blivit kuggad på min e30. mim-fälgarna breddade ju dock en del. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Dubbdäck får användas fram till 15 april BMW CS #5139 |
|
|
Saxat: Det är lag på att använda vinterhjul (dubbat eller odubbat) 1 december-31 mars när vinterväglag råder. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober-15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag. Svårare är det inte... FP |
|
| Säg Danmark ifall Ni blir stoppade, för nu är det vinterdäckslag i Tyskland också. Detta gäller även utlandsk reggade bilar. | |
| Skrev dom inte om lagen så att den gäller även om man har tänkt att åka utomlands? | |
|
falsterbo: Det har ändrats. Numera måste alla bilar ha vinterdäck när det råder vinterväglag mellan 1/12 - 31/3. Detta är taget direkt från Transportstyrelsens hemsida: "Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup. Utländska och svenska tunga fordon med en totalvikt på över 3,5 ton, omfattas av kravet på minst 5 millimeters mönsterdjup." Länk |
|
|
Sim: När får man börja köra med sommardäck i tyskland då? Hur kan de va lag på vinterdäck när de är 15+ på vissa ställen? |
|
| Nu är sommar däcken på! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.