|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Cartéen |
Vet att det kanske är lite tidigt men man är så sjukt trött på dessa vinterdäck och vill bara ha på sommarsulorna!! Som sagt, när beräknar ni byta till sommardäcken?? |
|
Jag kommer antagligen vänta till vinterns sista snöstorm har dragit förbi och det brukar enligt min erfarenhet ske i början av april. Så i mitten på april nån gång kanske. Beror ju på hur vädret ser ut så klart men det brukar alltid vara något bakslag i slutet av mars, början av april. I alla fall här i mälardalen. Men visst längtar man tills man kan sätta på sommardäcken. Det ska bli kul att kunna använda farthållaren igen. Mina dubbdäck gör att farhållaren slår av hela tiden nämligen. Hehe “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
| Ska bli skönt att kunna ta en kurva och känna känslan i bilen för en gång skull =) | |
Cartéen |
Mmm, håller med dig. Man får ju ingen alls känsla i bilen med dessa tråkiga vinterdäck. Om nu vädret är ok så blir det att byta om några veckor. Om det nu skulle bli ett bakslag får man åka buss istället. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När väglaget tillåter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu funkar mina vinterdäck som bäst när stora vägarna är torra :-) Tyska continentala friktion högfartsdäck, hur stabila som helst,känns som att åka på sommardäck med låg profil fast dimensionen är 205/60-16" tror jag kör fram till midsommarn och hoppas dom är slut då........och förhoppningsvis sätter jag inte på dom till nästa vinter igen, rent ut sagt livsfarliga på snö och is på en bakhjulsdriven bil...... |
|
|
Är nog lite tidigt att gå i dom tankarna redan, kan hända mycket inom dom närmsta veckorna. Men visst längtar man, och hoppet kommer lite närmare när det nu är Mars. Om dryga månaden skulle jag tippa att det blir för mig. |
|
| Jag kommer att göra som vanligt och sätta på sommardäcken alldeles för tidigt. :-) | |
|
Det var 16 minus när jag körde till jobbet imorse. Snö finns det gott om! Inte aktuellt än att slänga på sommarsulorna. När våren kommer för att stanna åkter sommarsulorna på. Mvh Martin |
|
| om ca 3 veckor ska sommar däcken på, | |
|
I Norra Norrland har inte ens den störste optimisten börjat fundera på detta spörsmål. Men nu när du nämner att det finns något som heter sommarväglag och sommardäck så kanske man ska kika om sulorna finns kvar i garaget ;) Mvh Janne. |
|
| Räcker med -15°C i södra Dalarna och några dm snö för att inse att det är minst en månad kvar tills det är dags för barmarks-ostarna. | |
|
Kan vara dags om 2 veckor kanske. Nu är det ju barmark i Blekinge (på vägarna iaf) och förhoppningsvis håller det i sig utan att komma mer snö... /Kidde Kör Kryss-trea sedan 110128:) |
|
|
Sista helgen i mars eller första i april. Då kommer sommardäcken på och caben får samtidigt rulla ut ur garaget och göras sommarfin. Det som stör mest där jag bor är att det kan ta flera veckor in i april innan gruset kommer bort från vägarna. Vill gärna inte köra den gamle när det är en massa grus på vägarna. Naturligtvis skall det vara lämpligt väder för det hela också. |
|
|
När temperaturen är stabilt över 0 strecket. Gjorde tabben sist att byta i Mars och så kom det en del snö dagen efter som var "oväntat" enl. väderkanalen. Så jag väntar nog till slutet av Mars, första veckan i April. Alla dessa 3m djupa och breda potthålen hinner väl täppas igen mer tills dess också. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
"Temperaturen har legat stadigt över nollan hittills i Skåne". Jaha? Här på Näset hade vi -8 i måndags morse. Inte direkt läge att byta till sommardäck om man tar halkrisken på allvar. Vägbanan bör vara runt +5 innan det är bättre grepp i sommardäcken gentemot vinterdäcken. ---- BMW CS #6212 |
|
| I södra Dalarna formligen vräker det ner snö just nu. Tur man har vinterostarna kvar :) | |
|
narvselius: lokal värmebölja på andra sidan klaffbron kanske? :-) Blir byte om två veckor samt dags för en ny uppsättning bakdäck. |
|
| Bytte på M5an igår :) | |
|
Hmmm... Länk Det ser ut som både regn och minusgrader lite då och då i Lund. Precis som den senaste tiden. Jag tänkte byta ändå, men det började regna. Nä, så bråttom behöver man inte ha att man går ut i regnet. Det är nog för kallt ett tag till. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har cirka 60cm snö på tomten fortfarande och då bor jag inte i Norrland på nåt sätt. Det där med sommardäck känns låååångt bort. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.