|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte höra med er hur man vet om bilens koppling är sliten eller inte. Jag har nyligen införskaffat en 130i som nu rullat lite drygt 5800mil. Ibland när man sak starta någorlunda snabbt på 1:an, t.ex när man ska in i en vältrafikerad rondell, eller backen när man t.ex ska backa lite kvickt ur en parkeringsruta, då börjar bilen "skutta" fram. Känns nästan som att man försöker starta på 3:an ungefär. Spontant känns det som att det är kopplingen som har lite problem att greppa ordentligt, men det är bara ibland och enbart vid dessa tillfällen som det märks. När bilen väl är i fart märks absolut ingenting, då känns den precis som vanligt... På diverse begagnatguider på nätet står det att man kan testa kopplingen genom att ligga i 50-60km/h i 5:ans växel, trycka gasen i botten och sedan snabbt slå ner kopplingen och lika snabbt släppa upp den igen. Om varvräknaren då sviktar innan den hittar rätt varvtal igen är det ett tecken på att kopplingen är kass. Testade detta imorse och märkte inte av att kopplingen skulle slira. Finns det andra sätt att testa kopplingen på? Vad kan det annars vara för fel? tacksam för svar! /ksx | |
|
Det är det bästa sättet att testa kopplingen! Men skuttande 1serie är inte första gången man hör! Finns problem med durrande och lite sviktande koppling när bilen är kall vad jag vet. Sen är det nog lite vana om du är ny på bilen! Grattis till en fin bil iaf:) |
|
| vid normal (försiktig) körning med start på låga varv kan det bildas en ojämn beläggning på friktionsytorna som gör att kopplingen hugger. Det betyder inte att den är slut (så länge det inte beror på överhettning). Det brukar funka bra att polera bort beläggningen genom att åka på fyran 2200rpm, ge lite extra gas så att bilen accelererar, men aboslut inte fullgas. Sen trycker man ner kopplingen och låter motorn slira upp till 2500-2600varv. Max tre sek. Hjälper det inte så upprepa en eller två gånger med god tid mellan. Kopplingen får aldrig bli för varm. Det blir den inte om man gör på detta sätt. Obs med stark motor, tänk på att verkligen inte gasa för mycket när detta görs. | |
| Låter som CDV:n spökar för dig. | |
|
Tack för tipsen, ska testas! Men, vad betyder CDV? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
nr 13 lock valve heter de på övriga E39,E46 mfl, finns tydligen på 1 serien också. Länk Är en strypning som fördröjer kopplingsrörelsen, vilket också gör att känslan för dragläget nästan försvinner, tar man bort den får man, normal koppling. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag kanske misstolkade ditt första inlägg. Om det gäller känguruskutt vid snabbt uppsläpp av kopplingen håller jag med om CDV (+ motorkaraktär (momentlös under 1000rpm, dör om man chockar motorn på så låga varv, vilket man lättare gör när CDV försenar kopplingsingreppet något vilket lurar föraren att släppa upp för mycket)). Om det är mer att kopplingen/bilen kontinuerligt hugger/skakar när kopplingen slirar vid start, då gäller det jag skrev. |
|
|
Kan man ta bort CDV:n på ett enkelt sätt? Måste den ersättas med nåt annat? Tack!! |
|
|
Din närmsta BMW-meck bör kunna göra det för runt 500-ingen. Det är en liten grej som ska bort undertill, lätt tillgänglig. |
|
| På min närmsta auktoriserade verkstad vägrade de "sånt håller vi inte på med". :) | |
|
Någon som själv monterat bort CDV:n? Finns instruktion på hur man ska gå tillväga? Hur blev resultatet? |
|
| Åtminstone på E39/E46 passar rörnippeln direkt i slavcylindern, d.v.s. är bara att plocka bort strypningen och i med röret direkt i cylindern. Det finns några trådar med beskrivning av förbättringen om du söker. Ett tips när man skruvar med hydrauliska broms- eller kopplingssystem är att sätta en klick fett på gängan då bromsvätska smörjer ganska dåligt och det är lätt att gängen skär. | |
| Intressanta länkar! Ingen av dem nämnde något specifikt om E81. Är CDV:n på E81 130i identisk med någon av de modeller som nämns i guiderna? Är det så enkelt som på M3an att bara skruva loss CDV:n och skruva ihop slangarna igen, eller måste den ersättas av nåt ersättningsrör/kontakt? | |
|
Kan någon svara på hur man luftar kopplingen? Måste man ha någon slags vacuumpump till det eller går det lösa på annat sätt? Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.