AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.931

1M Coupe uppvisad på Geneve 2011

Sida 8 av 12
332: Var har du fått de indikationerna? På de större internationella BMW-forumen är där inget alls om just en cabriolet.. Knappt spekulationer. Möjligt att de kanske tillverkar en eventuell cab första kvartalet nästa år enbart! För sen skall 1-serien(coupe, cab) sluta tillverkas om jag minns rätt.. 1M coupe tillverkas 2011 ut enlig BMW Sverige. Och nej, taklucka gick ej att speca tyvärr. Det är något jag hade lagt till om det nu funnits! Funderar på om jag ska ta med comfort acces istället.. :)
Endast 7h bil som har en på blocket..
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
medkänsla

Har beställt min i vitt, tog all utrustning man kan få
Nils-Johan: Vart har du beställt din, och hur många bilar fick den återförsäljaren?
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Både autowåx och m-bilar har på gång, ligger under M coupe, räknade till 8 utöver 7H.

//Robban
Nu verkar det vara 100% säkert att det bara blir produktion 2011 ut för 1M Länk Lite roligt faktiskt att den blir så pass "ovanlig".
robgus: My bad. Jag var för exakt och blandade in ettan i modellnamnet.. :)
nu när folk jämför 1m med m3 e30 såvill man ju se en SE EVO eller cecetto version av den nya bilen :D
Länk kort provkörning av teknikensvärld
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
har beställt min på Autovåx
det kan ju också vara så att Autowåx lagt ut flera annonser som avser samma bil/ar. Låter konstigt att de skulle fått 6 st av de få bilar som Sverige får totalt.

/Anders
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Med känsla

Japp det tror jag är rätt, när jag beställde fick jag den tänkta demo bilen.
De hoppar över demobil enligt Försäljaren och kör på beställningen.
Jag tror att de blivit tilldelade 3-4 st
men jag kan ha fel

Vilken utrustning har du valt i den ?

Går och väntar på att M-Bilar ska släppa ut sin 1M på vårbete...
Länk

Engelskt test av M1an. Verkar riktigt lovande!
Upplagan var hela tiden avsedd att vara starkt begränsad så det har aldrig varit tal om någon kontinuerlig produktion av 1M Coupé.

Varför en så stor tillverkare som BMW väljer detta förfaringssätt kan verka lite märkligt då efterfrågan tydligen är många gånger större än tillgången globalt sett. USA får ca 1000 bilar, men många bland återförsäljarna menar att man kunde ha sålt 10 gånger fler. Storbrittanien får 450 st vilket även det uppfattas som snålt. Kanske vill man dra intresset till 125i/135i vilka är väldigt kompetenta bilar som kanske stått lite i skuggan av vanligare modeller.

En eventuell 1M Cabrio är under utvärdering i Leipzig, man har tydligen satt ihop några förserieexemplar för utvärdering. Om tillverkningen inte kommer till stånd kan man kanske ändå köpa en sådan 1M Cabrio med rätt förbindelser. Vi har fn en annan förseriebil i familjen vilket är lite kul. Dessa är i till viss del handbyggda och allt är extremt väl kollat och intrimmat, bilar som gärna kan köpas begagnade om tillfälle bjuds.

Ett visst samlarvärde lär 1M Coupé få även om detta inte ska överdrivas. Efterföljaren blir sannolikt en M2 Coupé, premiär 2014 och leverans 2015 med trefaldigt överladdningssystem varav ett elektriskt på en vidareutvecklad sexa! Det handlar om över 400hk och en mycket blygsam förbrukning. BMWs sexcylindriga glädje är inte över på något sätt. De som vill fler cylindrar sex kanske ska skynda sig dock.

BMW nyanställer 2000 - 3000 personer och kommer troligen at bygga en ny fabrik i Brasilien samt även i Indien så märket står ju inte still direkt. Mest spännade saker händer dock på miljöområdet de kommande 5 åren.
Källhänvisning är en bra grej:

Länk

Beträffande upplagans storlek så är det långt ifrån första gången BMW begränsar den. Orsakerna är uppenbara och det är samma visa varje gång (med undantag för ren homologisering, typ E90 320Si MY06). Flera andra biltillverkare bedriver precis samma typ av verksamhet och det är varken unikt, nytt eller märkligt.
För BMWs del är det som du säger inte märkligt. Jag tänkte mer på hur det hela uppfattas ur ett kundperspektiv där de flesta tillverkare kämpar om att få sälja mer och nu kanske vissa blir utan sin 1M Coupé då BMW bergränsar upplagan utan att det är relaterat till homologisering av tävlingsbilar.

Z8an är ett annat bra exempel på ovanstående. Upplagan var på förhand begränsad.

BMW lär inte tjäna nämnvärt på 1M Coupé och det finns säkert flera logistikhinder för att fortsätta produktionen. Som sagt så nyanställer man för at möta stigande efterfrågan på andra modeller. Undrar om man är intresserad av Trollhättefabriken - den lär ha diskuterats när det gäller produktion av kommande minimodeller. Låter förnuftigare än nuvarande finansieringsakrobatik av minst sagt tveksam GM-teknik
enligt alla tester så verkar 1m coupe vara ett riktigt glädjepiller, inte illa!! för er som beställt en vill jag bara säga GRATTIS!! :D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I AMS (Tyskland) blev den sist i ett test bakom Cayman R och den vinnande Audi RS3.

Porschen tappade förstaplatsen p.g.a. priset.

Kan inte förstå hur man äns kan jämföra RS3 med de andra två.. Det är mer eller mindre helt olika bilar. Cayman r och 1M är däremot en väldigt trevlig jämförelse. Har läst flertalet tester där både 1M samt Cayman r gått ut som segrare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.