AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.925

1M Coupe uppvisad på Geneve 2011

Sida 7 av 12
Du jobbar på BMW gissar jag?
Nej, jag har aldrig arbetat för München, men jag har närstående som gjort det under lång tid. Allt BMW gör är inte helt lyckat, men enligt min subjektiva (dock rätt välinformerade) mening ligger man minst sagt i framkant.

Vanliga 1 serie Coupé blir lite bortglömd bland alla BMW-modeller. 125i och 135i är riktigt trevliga enligt min uppfattning. Jag har provat nästan allt BMW tillverkat efter 2:a världskriget och märket kommer kanske allra bäst till sin rätt i kompakta, sportiga, välbyggda och helst 6-cylindriga modeller. I detta passar 1M Coupé in mycket väl, men andra kan ju ha helt andra, och lika välmotiverade definitioner av vad BMW ska handla om.

Kul om andra kommer in med sina upplevelser av 1M Coupé. De flesta tycks dock kalla den "M1an", trots den ursprungliga mittmotorbilen.
Länk
Länk 1m snabbare än m3 runt hockenheim.. inte illa :D
Länk gött ljud
Pratade med Pean på elmia om just detta avgassystem. De visste att det skulle komma men inga priser än. Dock är det mest troligt att ett helsystem landar på närmre 35k plus moms säkerligen! Bara att hoppas på att de kan lansera en slutburk som landar på runt 20k ut till kund, då kan man ju i alla fall börja fundera..
har akrapovic släppt några siffor på deras system??
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Snabb på att personifiera sin 1M coupe

Länk
stilren: visst var han snabb och visst var det snyggt :D
Kolfibervingen är jag väldigt sugen på.. Gör sig antagligen fruktansvärt mycket bättre på vit bil dessutom ;) Lite synd att stolarna inte finns tillgängliga(än?!) med den orangea kontrastsömmen, hade varit läckert!
På vissa marknader påstår man att nybilskontrakt på bilen redan säljs till priser över det nominella så lite av ett blivande samlarobjekt kanske. Kan möjligen bli svårt att hitta bilar i vårt land för provkörning vilket vore synd. München borde öka på upplagan kanske, men BMW säljer mycket bra över hela sortimentet så det kanske blir svårt. Annars får man vänta på M2an vilken dock dröjer lite.
Markups är inte på något sätt unikt för denna bil, det förekommer både i Sverige och övriga EU men framförallt i USA. Såväl privatpersoner som handlare köper och säljer kontrakt till både höger och vänster, dock handlar det knappast om ordrar på Svensson-bilar som byter ägare i dessa kanaler. I USA är det snudd på praxis med dealer markups på nya modeller med högre efterfrågan än utbud där MSRP så gott som aldrig gäller.

Således är det inget unikt och att ta det som en signal på att bilen kan bli ett framtida samlarobjekt är inte helt genomtänkt. I Sverige handlas det friskt med kontrakt särskilt på bilar med lång leveranstid. Särskilt italienska sportvagnar med lång leveranstid omsätts flitigt, men även mer exklusiva modeller av Mercedes, BMW och Audi är föremål för handel på kontraktsbasis.
Nej, jag avsåg inte alls att det var på något sätt unikt, redan på 40-talet i Sverige kunde de som bställt en Volvo PV 444 sälja kontraktet med runt 100% vinst.

För BMWs del är det inte lyckat om man undervärderat marknaden, men det kan finnas logistikproblem med att göra bilen i större serier. Hursomhelst, efterfrågad och attraktiv är den.
Länk vackra bilder :D
Länk en till salu på blocket
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Läckert Jerry, good find! :) Undra hur långvarig den blir på Blocket!

Är det förövrigt svårt att byta/ta bort orange blinkers som US specade bilar tvingas med enl länkan i Jerrys förra inlägg? Ser så taskigt ut på en vit bil också... men det är ju bara vad jag tkr!
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Med känsla

Har du fått din 1 M coupe ännu ?

Jag har inte fått min ännu, skall dimpa ner v 22 men har inte hört något ??

Nils-Johan, den är på gång, har fått reg.numret och den bör landa senast under nästa vecka enligt säljaren. Hur har du specat din bil?

/Anders
En bekant beställde en vit 1M för en tid sedan och då fanns det knappast några kvar i den svenska kvoten. Bli kul att höra vad ni tycker om era bilar när ni får dom.

Man törs kanske knappast ta upp det, men det verkar som det kommer en 1M cabrio. Det blir kanske inte samma kundkategori dock. Cabrion bli tyngre i så fall, men ger mer frisk luft. Något soltak tror jag inte man kan speca på en 1M coupé. Vi får väl se om det kommer en CSL, inte helt omöjligt, men då blir det ju mer spartanskt, vilket kanske inte alla önskar.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Finns en 5-6 st till salu på blocket.

//Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.