|
|
|
|---|---|
|
först vill jag säga att jag plöjt ner timmar på att kolla i hundratals trådar om "trimma 525tds" o liknande men 99% av dom handlar om chip/box trim vilket inte är i mitt intresse. vad jag undrar är om någon har erfarenhet av att plocka ut rejält med effekt ur m51d25 motorn? siktet är på runt 300hk kanske mer, har någon testat? allt jag fått fram från min läsning är att original så klarar den 1.3-1.4 bar laddtryck innan för mkt mottryck uppstår och att original tds pumpen klarar ge bränsle till ca 180hk, MEN, hur ser det ut om man bygger ett bra flödande grenrör, stor turbo, bort med egr o kat, stort friflödes avgas, monster IC, fullpreppad mekanisk pump från 524, större spridare (behövs det?), hur håller motorn? vill gärna dra en jämförelse med mercedes dieselsexor (OM603 / OM606) som tål duktigt med stryk. länka gärna nåt kul projektråd eller film eller likn. | |
| kan tillägga att motorn är planerad att hamna i en 1000kg bil byggd för bus o lek | |
|
Varför just en m51d25 i en busbil? Enbart för att du har en 525tds idag? Det är enklare att köpa en e30 325 på skroten och turbokonvertera till 400 stabila hästar. Bara en tanke BMW CS #07491 |
|
|
altså grundtanken var en jänke v8 + turbo och har det mesta av prylarna hemma redan men har mer och mer börjat intressera mig för diesel av två anledningar: 1, har bara hållit på med bensinmotorer med och utan turbo och turbokonverterat osv.. känner att det är lite "enformigt", jag vill prova nåt nytt. 2. jag tycker om att göra annorlunda, hur många e30 turbokonverterade busbilar finns det inte i landet idag? bra mkt fränare att åka "surdiesel" och spöa bensinslukarna =) speciellt om man ser till vad som är möjligt att plocka ut för effekt ur en gammal gubbmerca, Bmw kan väl inte vara så mkt sämre =) varför anser du det vara enklare att turbokonvertera en exempelvis M20? du ska hålla ordentlig koll på bränsle/luftblandningen, oftast måste en kompsänkning till eller uppgradera bottendelen, gärna ett programmerbart sprut, en del elektronik "måste" till, MAP, IAT, TPS osv.. kraftiga soppapump(ar) ja... du vet nog själv vart ja vill komma.. en diesel är oftast rätt överdimensionerad och det räcker ju att mata på med bränsle och möta upp med laddtryck (eller tvärtom) och hålla koll på avgas/cylindertemp men rätta mig gärna =) jag har ännu inte bestämt någonting, därför jag vill ha lite åsikter om just denna tds motor vad den är kapabel till. |
|
|
Absolut jag håller med dig att det finns otaliga E30 Turbo som rullar runt om i sverige, och det bottnar i att M20 tex klarar av rätt höga effektuttag pga gjutgärnsblock mm. Som sagt så är det omöjligt att vet hur mycket 525tds motorn pallar. Jag skulle tro ca 300hk+ kanske, men för att vara helt säker kolla in på något tyskt forum. BMW CS #07491 |
|
|
helgonet har nog rätt recept: Länk "11mm kolv med fördelarhuvud ger ca 230hk+ och det är mycket billigare att bara byta ut det eftersom att byta ut till 12mm kolv,fördelarhuvud OCH kamskiva innebär att man måste strypa ned [den mekaniska] pumpen kraftigt. Det kan ställa till problem om du ska ens försöka få den igenom besiktningen. plus att det ställer högre krav på turbo,intercooler,spridare och avgassystem för att få ut skiten därbak!!!! min kommer troligtvis inte igenom besiktningen om nu inte en blind pensionär med en dag kvar i livet besiktar den. min är i dags skicket nedstrypt till att "bara"ge 400hk i grundinställning och då får vi se om kopplingen och resten håller. så min rekommendation är att du satsar på 11mm:ers biten då det är mycket billigare. vad jag har gjort åt motorn är i princip det som går. Bytt spridare,Scania IC,ombyggd pump för max 640hk men nu nedstrypt till 400hk,bytt svänghjul och koppling/tryckplatta samt växellåda med kardan. ombyggt insug och kompsänkt med packning på 3mm.bytt avgassystem till 3tums (som nu måste uppgraderas till 4tum) för att få ut svartröken. Bytt turbo till kkk27:ans och grövre wastegate med justerbart laddtryck. plus en kraftig lättning av bilen. Så de är inte så mycket???? det återstår bara att justera in vatteninsprutet med resten när vi fått pumpen att leverera tillräckligt och vid rätt tillfälle. men som sagt så kommer nog kopplingen att ryka även denna gång trots 700nm + ps. laddtrycket har legat som max på 3bar men dock under en mycket kort tid då tryckrören haft svårt för att hålla sig på plats lustigt nog???? men 2bar är då absolut inga problem för motorn,toppackningen om den är i gott skick från början och man håller koll på tempmätaren samt har en stor intercooler. den sistnämda har mycket stor betydelse för 324/524:orna" Länk "det går att räkna på hur många hk en pump klarar av bara man vet hur mycket cc den levererar per cylinder eller totalt. generellt säger man 2.5cc per kw min pump är nu gjord för att leverera 200cc per cylinder 200/2.5=80kw per cylinder 80 *1.36=108.8hk per cylinder =652.8hk totalt den pumpade för 600hk redan vid 1600varv i början men eftersom vi ska testa in den och låta solen få lysa genom atmosfären (svartrök) så har vi ställt ned den till att bara ge bränsle för 400hk till att börja med. går det bra så ställer vi upp den mer givetvis eller så ställer vi ned den. man vill ju inte gjärna lägga 200meter kolsvartrök bakom sig vid varje trafikljus eller omkörning. i början var det "coolt" men nu känns det mer pinsamt dom hk som en pump levererar är ingen garanti för hur mycket effekt man faktiskt får ut utan det beror givetvis på att de andra grejerna ska också hänga med såsom turbo,IC,spridare,insug,ventiler etc så ring du till hedquist dieselservice i luleå om du har några mer frågor om uppgraderingar då dom kan mycket om de." Länk Mvh |
|
| Och detta gäller förstås M21 med mekanisk pump, men M51 borde inte ha så mycket sämre block/topp? | |
|
kanon. precis det ja ville ha. om man nu kan anta att d24 o d25an är likvärdig. har hört talas om den där Helgonet men inte kunnat hitta nå vettigt. tackar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.