AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.415

P1351 vad betyder den?

yo
33
young1
525iA-02
Hej

Frugan var och besiktigade bilen idag och hon sa att de läst en felkod P1351 på den. Tacksam om någon kan tolka den åt mig.

Henrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
IDM Input Circuit Malfunction/ Ignition Coil Control Circuit High Voltage.
Dvs misständning på en cylinder, säkert beroende på en dålig tändspole.
yo
33
young1
525iA-02
Hej och tack för svar. Men jag ser nu att jag tyvärr skrivit in fel kod.
Den rätta koden skall vara P1353. Alltså inte 1351 som jag angav i inlägget.

Tacksam för svar på denna.

Mvh Henrik
Vad jag kan få fram så är det misständning på cylinder 6.

Går bilen bra? Var det fina avgasvärden? Kanske det kan vara en gammal felkod som ligger kvar och att felet avhjälpts förut utan att man rensade felkodsminnet?

Steg ett är att radera felkoden och kolla om du får tillbaka felkoden. Förutsatt att bilen går som den ska.. Kommer den inte tillbaka så är det bara tuta och köra.

Om felkoden kommer tillbaka så skiftar du tändspole med annan cylinder för att sen göra en felkodsavläsning igen och se om felet följer med till nästa cylinder.
yo
33
young1
525iA-02
Hmm googlade lite själv och hittade detta.
P1353 Ignition Coil B Primary Circuit Malfunction

Fel på en tändspole då tolkar jag. Kan detta vara ett tillfälligt fel eller skall jag byta spolen utan att radera koder och se om det återkommer?

Kan det vara farligt att köra med bilen? Tänkte om det finns risk för förbränning i katten eller så?

Mvh Henrik
Läs vad jag skrev en gång till:)
yo
33
young1
525iA-02
Ditt inlägg kom när jag skrev mitt så jag hann inte se det.

Detta kan inte vara ett gammalt fel för jag hade helt nyligen intte bilen på BMW för diagnos för jag har fel på ABS/DSC. Där vet jag att de raderade för jag hade fått en hinla massa koder pga av nåt spänninggsfall.

Henrik
Förtydligande:)

Vad jag kan få fram så är det misständning på cylinder 6.

Går bilen bra? Var det fina avgasvärden? Kanske det kan vara en gammal felkod som ligger kvar och att felet avhjälpts förut utan att man rensade felkodsminnet?

Steg ett är att radera felkoden och kolla om du får tillbaka felkoden. Förutsatt att bilen går som den ska.. Kommer den inte tillbaka så är det bara tuta och köra.

Om felkoden kommer tillbaka så:
Rensa felkoder igen (starta inte bilen nu)
Skifta tändspole med annan cylinder
Starta bilen och kör en sväng
Läs av felkodeminnet
Se om felet följer med till nästa cylinder.

Om den gör det så vet du att det är just den tändspolen som är trasig.
Byt och radera felkodsminnet
yo
33
young1
525iA-02
inne bilen på BMW och himla massa koder skulle det vara :)

Hur som helst fanns inte denna koden/felet med när de körde om diagnosen.

Enda jag hade kvar var BMW koder 51 och 58 som de tror (suck) har att göra med fel i ABS styrenheten. Offtopic På tal om den så är det väl den man kan skicka till nån firma i norrland som reparerar dessa?
Skulle annars kosta 10400 kr att få den utbytt av BMW :(.
Dock verkade som sagt inte helt säkra på att det var den som var felet.
Jag har ju oxå läst här på forumet att detta varit ett vanligt fel på äldre modeller än min E-39-02.

Henrik
yo
33
young1
525iA-02
men vänta nu. Bilen går bra nu men jag kom nu på att frugan hade stora problem en dag i förra veckan. Skulle starta efter en kall natt och bilen hade inte alls gått bra och hade dött flera gånger. Motorlampan hade även tänt sig.

Doch repade den sig men motorlampan lyste fortsatt. Dock borta på morgonen efter och jag trodde/hoppades att det var frid och fröjd.

Det får bli till att göra som du säger wannabedives :)

Tack

Henrik
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle omgående demontera och inspektera samtliga tändspolar visuellt (är mycket enkelt).
Din bil kan ligga i tiden då det fanns dåliga Bremi-tändspolar (känt fel. I USA återkallade man tom bilar och bytte). Har du Bremi rekommenderar jag byte av alla sex till Bosch (440kr/st exkl rabatt) omgående då de kan döda ditt motorstyrdon. Fråga mig inte hur jag vet det. :)

Mät även resistansen på spolarna. ska vara 0,5-0,6ohm mellan två stift och oändligt (mät i MegaOhm området) mellan det tredje och de andra två.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.