AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.184

Värdering 528i M-pkt

Sida 2 av 3
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja det är inget stor skillnad på förbrukningen. Men 528 är inte snålare än 525 som Lasse skrev.
Om du har nyare automaten i din vet inte jag. är ej någon expert på när den kom exakt och vilka modeller som fick den först.
TROR 540 fick den innan andra modeller. Likaså 7-Serien E38.
Tveksam om 528 har den nya sutomaten. Tror den kom när dom bytte ut den till 525.

Hasso dyker säker upp och reder ut det... hehe
Efter att ha skummat igenom tråden låter det som att det MÖJLIGEN rör sig om en skillnad i mjukvaran till automaten from M52TU motorerna (kom modellår 99). Men det känns som inte som någon exceptionell skillnad och oavsett vilket har Lasse M52TU. Case closed :-)
Cr
1.095
Craile
Gör stor skillnad på den gamla lådan och nya i gången kan jag säga. Går mjukare då den använder fler växlar tidigare och på lägre hastigheter.
Även motorvarvet blir då lägre = Tystare och skönare/mjukare gång.

Men kan mycket väl bara vara mjukvaran som skiljer.
Men då skulle ju BMW kunna uppdatera den. MEN det påstås ju att det inte går och ända på dm "gamla" lådorna.

Nån expert som har stenkoll???
Lånar denna tråd också, då jag ska sätta ut min 528 på annons inom en månad.
Bilen har gått ca 24000 mil, full servicebok givetvis, totalt 5 ägare inkl. bilhandlare.
Utrustningen utöver standard är som följer:
Manuell
Fullt M-paket
Silvermetallic
Svart skinn
Taklucka
Navigation med DSP och CD-växlare
Elrollo
Inbyggda barnstolar i baksäte (som förövrigt är i MYCKET gott skick)
Xenonljus
Automatiskt avbländbara backspeglar
Backsensor
Träinredning
Näste ägare slipper förhoppningsvis att byta en massa slitdelar eftersom jag de senaste åren har kostat på den:
Kylare + fläktkoppling + vattenpump
Nya bromsskivor och belägg fram och bak inkl handbromsbackar
Bussningar i framvagnen + hjullager
Ny vindruta
Kommer troligen bara att säljas med dubbfria vinterdäck på 17´originalfälg.
Har en liten skada på höger underdel av frontspoilern, annars fin i karossen, inga dörruppslag, repor eller dylikt. Som vanligt på E39 är det pixelfel i instrumentpanelen, men ibland funkar det klockrent.

Nå, vad tror ni, kommer jag få 50k för den, eller är jag som vanligt för optimistisk? Tror ni folk betalar lite mer för en bil som har bra historik?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Runt 40 000 - 45 000:- skulle jag kunna tippa att du får den såld för.

BMW M-POWER
Fy satan! Ligger de verkligen så lågt nu? Men iofs är ju bilen 11 år gammal och har gått en del. Har ju sett en del som ligger ute för kring 60 - 70 tusen, men eftersom de annonserna ligger kvar betyder det la att priset är för högt...
Jani gott folk, E39 har tappat i värde betydligt mer än man förväntat vilket helt klart är synd då det är några goa bilar att köra omkring i.

Sålde min svsålda 525-01 - helt standard med tyg och lilla m-paketet för 60k - nybes, 15k mil och med 18" sommardäck och vinterdäck bägge i väldigt bra skick. Min vän sålde sin svsålda 528 m-sport - 99 med 17k mil, också i väldigt fint skick för 58k. Dessa två såldes bägge förra veckan, min hade varit ute ett bra tag och jag fick inte iväg den förän jag sänkte den ordentligt.

Så - ja gott folk, det är bara att bita i det sura äpplet. Ångesten över att nästan ge bort sin bil suger fett...(men å andra sidan är en bilaffär alltid en förlust affär)

///M
Vad innebär lilla m-paketet?
GI
2.196
GINO
Vissa fall har ägare till vissa bilar en tendens att övervärdera sina bilar.
Man kan inte begära 70k - 90k för en E39 som har rullat över 15 000 mil och som är i ngt risigt skick som dem flesta på marknaden.
Säger inte att alla som jag länkade här nedan är risiga eller dåliga på ngt sätt men ville spegla prisbilden dem hade tänkt sig.
Vissa av bilarna här nedan har vart till salu sedan i höstas...

Ex:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Ja, listan kan göras hur lång som helst.
Vill man sälja bilen relativt snabbt får man ha rimligare pris på bilen anser jag.

BMW M-POWER
GINO: Visst är det så och eftersom E39 rasat exceptionellt mycket så blir det nog ännu svårare för folk som köpt dem dyrt att acceptera prisraset.

70K för tex en 01-03 som gått 15 000 mil eller mindre gör så klart ont för de stackars säljarna

Jag vidhåller dock med envishet att E39 är en av de mest prisvärda beg familje bilarna som finns just nu. Men visst finns det massvis med fall luckor men kan ramla ner i. Koll på rost och ett verkstadsbesök innan ev köp rekommenderas starkt.
GI
2.196
GINO
mats_post:

Håller med dig fullt ut.

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Gino
Hur länge har du igentligen letat bil? Vad är det som gör det så omöjligt för dig att hitta ett lämpligt objekt?
Marin: hehe... bra fråga

Jag tror att GINO ensam försöker få ner priserna på E39 innan han slår till. ;-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är ju bara att inse!! Vill man ha, får man betala. Om alla annonsörer begär 80-100' för sina bilar, kommer han knappast kunna köpa en för 30-40'!

Man kan ju nästan tro att han letar efter en unik specialbil med tanke på hur länge han har letat. *haha*
En vanlig jäkla 525/530 finns ju hur många som helst till salu.
GI
2.196
GINO
Hahaha nu är man avslöjad...

mats_epost:

Nej då, försöker inte få ner priserna på E39 eller dylikt :)
Jag är beredd att betala upp till 110k för rätt objekt bara den dyker upp....

Problemet i mitt fall är att hitta en mkt välskött E39:a som verkligen har behandlats med kärlek och inte som en ren transportmedel eller slit o släng bil.

Jag har vart o kollat på minst 15 st E39:or allt från 523 till 540 och lika besviken varje gång då folk har inte vart ärliga med bilens skick.

Hur svårt skall det vara hitta en E39 som har tvättats för hand, har blivit bortskämd med vax/lackbehandling, få ägare, välservad med bra historik, utan rost, bucklor/skador eller andra tråkigheter, helt enkelt en bil som har fått lite kärlek från sina ägare?

Tydligen väldigt svår :)

Marin:

Som svar på din fråga ca 7 månader :) men skam den som ger sig.
Man får skylla sig själv om man är pedantiskt av sig själv.

Förresten, det dök upp en 530 (E39) i förrgår på blocket med runt 10 000 mil på mätaren , silver med M-paket, skinn, mm pris 110k eller 119k om jag inte minns fel enligt annonstext.
Exakt vad jag letar efter tänkte jag men annonsen togs bort dagen efter innan man ens hann kontakta ägaren.

Tror att ägaren bodde i Kristianstad.

Snacka om snabb affär...

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hallå!! Det är en bil du ska skaffa....inte en flickvän!!
GI
2.196
GINO
Haha se vad bil kan ha betydelse för olika människor...
För mig är bilen jag åker = glädje

Jag vill att man skall ha ett leende på läpparna och känna det här pirret i magen varje gång man går ner till garaget och skall plocka ut pärlan....

Det kommer man aldrig att få uppleva om man åker i en sunkig E39:a....

BMW M-POWER
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Låter som du letar efter Crailes E39 525iM -04 med 12 års rostskyddsgaranti. Han släpper den säkert för 90-95k.

Skulle vart intressant att höra om vad du tycker om hans påstådda enastående skick. :)

GI
2.196
GINO
qsacage:

Hade jag vart ute efter en kombi nu hade jag åkt o kikat på Crailes sönderdiskuterade bil faktiskt och om inte skicket stämde som han beskrev sin bil här på forumet skulle jag hänga ut honom här :)

Men nu letar jag inte efter en kombi och Crailes bil är inte till salu :)

(inget ont om dig Craile) se mina smile :)

BMW M-POWER
Cr
1.095
Craile
Så sant. Min är inte till salu.
Men hade nog vart nåt för dig om du letat kombi. :).
Men fortsätt leta. Det dyker nog upp nåt snart som passar.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.