AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.984

Tappar effekt

Ed
27
Edmund
320d Touring -05
Hej!

Jag har ett intressant och synnerligen irriterande problem som någon kanske kan ha en lösning på.
Det gäller min 320d -05.

Vid normal körning på ex. motorväg så kan den helt plötsligt tappa effekt.
Den varvar gärna inte mer än 2k & har inte mycket ork i en ev. uppförsbacke.
När jag trycker på gaspedalen händer i princip .... inget, det kan gå att få den till 3k om jag tar det försiktigt med gasen.

Om jag stannar och låter den vara avstängd i 5-10 minuter så går den som vanligt igen, som om inget hänt.

Jag hittade en tråd på ett annat forum som hintade om att det kunde vara ASC som är med och spökar, kan det stämma och vad skulle det kunna vara i så fall.

Fick hjälp av en kollega att läsa ut felkoder och då fanns följande:
LEW - 09/7F - No CAN message (ASC).

Finns det någon som kan ha en teori om vad det kan vara, det är lite tråkigt med en trött bil.

Tack på förhand!
Jag hade liknande problem på min men det räckte att starta om så funkade den direkt, jag behövde inte vänta någon minut. Inga felkoder registrerades.

Senare rasade turbon så jag blev tvungen att byta den. Därefter har detta problem försvunnit.

Min teori är att VNT i turbon kärvade så ett felaktigt laddtryck uppmättes och bilen gick in i ett felsäkert läge för att förhindra motorskador.
Ed
27
Edmund
320d Touring -05
Vad gjorde du för att bli av med problemet?
Har du det kvar och "lever" med det?
Ed
27
Edmund
320d Touring -05
Sorry!
Var lite ivrig med svaret.
Det var så illa alltså, börjar ana oråd.
Jag har haft sådana tankar oxå men hoppas på något
positivare.
Har du mekarvana så är det inga problem att byta turbon själv. Billigast blir att renovera turboaggregatet innan det rasar.
Ed
27
Edmund
320d Touring -05
Det ska nog gå, har skruvat på det mesta genom åren.
Kollade på gik-turboteknik och de påstår att VNT-aggregaten inte går att renovera men det kan ju vara för att få sälja mer.
Jag ska ta och kolla runt efter renoveringssats & se vad som finns.
Turbo Tech kan renovera Länk
Ed
27
Edmund
320d Touring -05
Tack!

Jag har tänkt i de banorna ett tag, hade den hos BMW för felsökning i sommras men det gav inget, förutom ett hål i kassan.
Det lutar troligen åt en renovering.
Jag ska ta och läsa deras hemsida och troligen blir det så att jag kontaktar dem.

Tack för info.//
Edmund
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Hur gick det? Alltid bra att få veta vad felet var, om det nu var turbon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.