AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.630

Adapter, infällbar krok e91

Tjenare

Efter en tid med andra märken så inskaffade jag mig en 325d touring, riktigt nöjd är jag med den de få dagar jag hunnit ha den.
bilen har infällbar krok och något som ser ut som nån adapter på det då bmw har tydligen annat polsystem än våra släpvagnar, dock sitter detta som berg och jag har ingen aning hur man får loss den utan att demolera den i tusen bitar

saken är den att adaptern tar i när jag ska fälla in kroken som är onödigt ful att ha framme
hur tar jag bort den utan att behöva demolera adaptern?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Den skall bara vridas lös. Osäker åt vilket håll men jag chansar på moturs..
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bilen är importerad och i Tyskland är det 13-polig ISO standard som gäller till skillnad på vår 7-poliga. Hade bilen varit producerad för Sverige hade följdaktligen anslutningen varit 7-polig.

Nja, BMW har monterat 13-poliga anslutningar (Jaeger-kontakt) sedan mitten på 90-talet åtminstone, även på bilar som är avsedda för Sverige. Jag har haft flera stycken. Har bilar nyare än typ -95 7-polig anslutning är sannolikt draget eftermonterat, eller så är kontakten utbytt.

Även svenska husvagnar har försett med 13-poliga anslutningar sedan minst 10 år, men däremot är det inte så på släpvagnar av någon anledning. Finns säkert undantag i bägge fallen.

Den 13-poliga kontakten är avsevärt bättre på alla sätt är min erfarenhet. Det blir oftare kontaktproblem med den 7-poliga som enbart skall skjutas in, än den 13-poliga som man vrider fast.

För att svara på frågan vrids adaptern loss moturs. Man kan få ta i lite grann.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
"Ta i lite grann" är ett understatement. Adaptern sitter som berget även på min bil, det är med knapp nöd jag klarar av att vrida loss den utan allvarliga skador på hand och/eller stötfångare... Stoppa dit den är inga problem däremot.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har i alla fall haft ett antal moderna BMW med 7-polig kontaktdon. Men jag håller med om att det 7-poliga är skräp och att den 13-poliga verkar ha högre kvalitet. Förhoppningsvis kommer den 7-poliga att ersättas så att vi får en enhetlig standard.
tack för svaren, funka kanon och vrida, tänkte aldrig på det :)

bilen är svensksåld, andra ägaren är jag
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns bara en nackdel med 13-polig och det är att den kan frysa på vintern så att det inte går att vrida loss den. Det går iofs att förebygga med lite grafitolja på glidytorna. Annars finns det bara fördelar med den 13-poliga. Framförallt just det att antalet poler räcker för mer än belysning. På hästfinkan har vi både dimbakljus, backlampa och innerbelysning, vilket inte är möjligt med sjupoliga.

För övrigt verkar den 13-poliga vara "standard" i europa sedan länge. Min bror har den på sin Skoda från -01.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.