|
|
|
|---|---|
Cartéen |
Har upptäckt ett litet märkligt fenomen på min bil denna vinter. Jag upplever att när det är riktigt kallt ute (typ -5 och neråt) att det dunkar mer om bakvagnen när man tex kör över ojämnheter typ is på vägen, brunnslock mm. Framvagnen har det där vanliga "tjoff" ljudet (konstigt beskrivet) som en BMW premium vagn ska ha men just bakvagnen kan ge ifrån sig ett mer smällande (dunkande) ljud när man kör över just hårda kanter mm. Vad tror ni att detta kan bero på? Är det någon som kan vara trasigt? Bilen ifråga är en 335 Coupé 2007 som rullat 6000 mil. |
|
Mitt inlägg i debatten blir inte särskilt produktivt, min har rullat 5000 och det är en 2007. Har inte hört något smällande i bakvagnen. Tycker sommardäcken låter mer pga. låg profil, ljudet fortplantas bättre i bilen. Men dunkande...hade det för ojoj det är visst 16 år sedan, på en 525:a, men silentblocken var ju ett vanligt fel på dem. Bmw kanske skall ta sig en titt? Och...jag kunde inte vänta längre....har smällt på sommardäck nu!!! |
|
Cartéen |
Smällande kanske är lite överdrivet och det är inte heller något högt klonk/dunk ljud utan bara att jag upplever att bakvagnen låter mer vid gupp nu på vintern än den gör på sommaren. Kan det vara några bussningar eller liknande som hårdnar när det är kallt och gör att det låter mer? Va, har du redan fått på sommardäcken?? Vart bor du i Sverige någonstans? |
|
Det är fördelen med Skåne...även fast det är en chansning, det där med sommardäck. Hoppas ingen Stockholmskund vill ha möte de närmaste veckorna, för då blir det till att hålla tungan rätt i mun när man kör upp. Har inte tänkt på om det låter mer över guppen på vintern. Kör med 17-tums däck med hög profil så det gör nog skillnad om du kör på någon räsigare profil. Någon temperaturberoende skillnad på ljudet i bakvagn kan jag inte komma på i alla fall. Har du sänkt bilen eller byt ut bussningar mot hårdare diton? |
|
Cartéen |
Ja det är verkligen en vild chansning med sommardäcken!! Bor själv i Stockholmsområdet så får nog vänta några veckor till :-(. Ang min bil: Allt är helt orginal således ej sänkt (förutom m-chassi) eller andra bussningar. Kör på 18" dubbdäck med 225 40 18 så de kan ju bidra till lite hårdar gång. Funderar på att sänka trycket något i bakdäcken för att se om det gör någon skillnad. Många kör dock med 18" på vinter så det känns som att jag borde inte vara den enda som haft detta problem dvs om det nu är ett problem. Är galet allergisk mot missljud såsom skrammel, missljud från drivlina mm så man kommer på sig själv ibland att sitta och leta efter ljud. En sjukdom helt enkelt ;-). Ingen annan som upplevt det jag skrivit om?? |
|
E36:an började dunka rejält i bakvagnen efter en färd från sthlm -> Östersund. Vädret var rejält snöigt och vägarna var nästintill oplogade även e4:an. Jag tog in bilen i en tvätthall och tvättade av den noga och när jag tvättade lossnade det mycket snö som fastnat under bilen kring bakvagnen (spolade hjulhus underrede noggrant). Efter den tvätten har bilen inte dunkat något mer, går som en dröm över ojämnheter. |
|
Cartéen |
RVR_11: Tack för tipset. Ska åka iväg till helgen och testa att spola rejält under bilen. Det märkliga är att imorse när jag körde den vanliga vägen till jobbet upplevde jag att bakvagnen inte lät något alls där den brukade dunka normalt sätt under vintern (vid brunnslock etc). Idag var temperaturen på nollan så det känns som att detta på något sätt är ett temperaturrelaterat problem. Återigen, kan det vara någon bussning eller liknande som kan bli hårdare under sträng kyla som då gör att det låter mer i bakvagnen?? |
|
Hej Cartéen: Har du som jag bilen stående i carport? Jag har upplevt (tror jag) samma dunkande som du. Ett dunkande som låter som man har nåt tungt som hoppar omkring där bak eller att baksätet sitter löst eller nåt. Min bil har en tendens att spinna lite mer på höger sida än vänster. När det är snöslask eller nysnö så fastnar det rätt rejält i hjulhuset. När det sen fryser på så sitter det där som en stor hård isklump. Häromdagen tog jag bort en sån klump och det blev nästan helt tyst. Det som dunkar och slår nu är nog bara sånt man får räkna med när man åker på omkring på våra tvättbrädor till vägar. |
|
Cartéen |
Soundguy: Du skulle inte kunna beskrivit det bättre. Precis så låter det på min bil också. Ska ställa in bilen i ett värmegarage snart så att allt tinar och se om det gör någon skillnad. Tack så mycket för tipset! |
|
Ingen orsak! hoppas det är det som är ditt problem oxå. Jag började nojja över att dom svenska vintervägarna redan hade kvaddat min hjulupphängning! |
|
| Jag har en 320D (E90) som jag har upplevt samma sak med. Den står inne i varmgarage om nätterna (+12 C) och det hörs ett dunkande från höger bak när man kör över "tvättbrädor". Jag har inte lyckats fastställa var ljudet kommer ifrån och jag tror inte att det beror på snö för min del då jag kan höra det efter att jag har åkt ut från garaget. | |
|
saltet tinar ju vid ca -5 beroende på hur mycket de saltat. BMW ownz |
|
Cartéen |
Hade min bil inne i garage inatt och jag upplevde att ljudet försvunnit en hel del dock vid vissa tillfällen hör man det där dunket igen. Hmm, lite enerverande det här :-(. Slaktarn: har du haft din bil inlämnad på BMW för koll? |
| Jo då, det har jag. Ingen hittade något. | |
Cartéen |
Det är ju jättekonstigt det här. Fick BMW fram ljudet eller lät det inget just då som du lämnade in den (den kan ju vara så ibland)? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.