|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har drabbats något som verkar vara typfel på 4 cylindriga BMW, åtminstone 1-serien som jag råkar ha. (118d -05) DTC lampan lyser för jämnan. Läste av felkoderna på BMW verkstaden och de säger som jag antog att felet är i "hydro uniten". Deras förslag är att byta del 34526774072, som skall vara ett reparationskit för hydro unit. Själv har jag läst på nätet (där ju allt är sant) att man skall klara sig med 34516797896 som enligt vad jag hittar är "hydro unit". Återförsäljaren hittar inte den senare nummern, eller rättare sagt de hittar den och ser att priset är ca 700€ lägre, men hävdar bestämt att det inte är rätt del. Hur har ni andra som haft samma fel gjort? Borde ju finnas många som drabbats av detta då det verkar förekomma på åtminstone fyrcylindriga 1/3/5 serien. | |
| Kolla denna länk Länk | |
|
Det funkar med denna. 34 51 6 797 896 1835 SEK. Behövs ingen kodning eller liknande. |
|
|
Och hur bytte du detta? På egen hand eller verkstad(bmw eller annan)? Var sitter denna? Mitt problem har med största sannolikhet uppdagats efter det att jag bytt till sommardäck. Dock verkar det inte spela nån roll om man justerar däcktryck. Har tänkt byta till vinterdäcken och provköra. Blinkandet uppkommer om man kör i rondell, ofta om man kör i trean. Dock har blinkandet uppkommit även på rak väg. |
|
|
Lyfter denna tråd. Hur byter man hydroenheten? Nåt annat som kan spöka när dsc lampan blinkar i rondeller samt även ibland på rak väg? Detta sker allt oftare |
|
| Kolla bakre länkarmsbussning. | |
| Länkarmsbussning. Men då borde det väl vara glapp så besiktningen ger underkänt? | |
|
Någon som haft detta problem och då har det visat sig vara fel på hjulgivare/Abs-sensor? Tror detta kan vara en orsak eftersom jag igår fick punkteringsindikator som lyste utan att punktering förelåg. Givaren används både till Abs, dsc och punkteringsvarning. |
|
|
Hade problem att dtc aktiverades i skarpa kurvor och rondeller, även orolig rakt fram i högre fart. Felet var bakre länkarmsbussning. Bilprovningen hade inget att anmärka. |
|
| Mitt fel berodde på fel Abs givare/hjulgivare höger bak. Bytte dessa på verkstad och det var nog nåt kabelbrott också. Nu funkar det perfekt. Innan reperation var det kaos överallt. Från början uppkom problem i rondeller men på slutet direkt efter start så man fick koppla ur dsc direkt. | |
|
Vad kostar en sökning hos ÅF? Bara undrar då jag har ett flertal interface beroende på bil. Många får olika problemlösningar på samma felkod. Tycker att de inte raderar felkoder efter avslutat arbete. Ligger alldeles för mycket gamla felkoder kvar o skräpar. Felet löst = bort med skiten. Mvh Jonas B |
|
| Jag gjorde mitt hos icke bmw verkstad. De hittade inte felet med hjälp av felkoder. Vet inte om bmw hade gjort det. I mitt fall fick man mäta på alla hjulen och jämföra vad hjulgivare sa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.