AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.655

Bilen rycker vid låga varv E39 / 530

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Jag vet att det finns andra trådar, men jag kan inte pricka in problemet och än mindre hitta något svar.
1. Motorn går normalt och fint. Det kommer visserligen något svagt oljud när bilen är kall, men misstänker att det är generator (som jag nyligen bytt) eller remmen som framkallar ett "hasande" ljud. När motorn blir varmare försvinner oljudet.

2. Nu till ett typiskt scenario När jag kör bilen driftsvarm med ett varvtal på 3-4000 varv kanske, och närmar mig en korsning/rondell motorbromsar jag först växlar ner till tvåan. Varvtalet ligger på kanske 1200 varv och ska precis börja varva upp och accelerera, då motorn plötsligt protesterar. Motorn rycker kraftigt som om jag ligger på för låga varv (Något som definitivt aldrig hänt tidigare - det är ju liksom grejen med VANOS och en sexa...) ner med kopplingen och nytt försök. När bilen väl kommer upp i 2000 varv fungerar allt normalt igen.
Fenomenet dyker upp påfallande ofta i just rondellkörning där man liksom glider in i en trafiksituation i låg fart. En vanlig acceleration (rödljus) där man startar från ettan fungerar oftast betydligt bättre.

3. Jag köpte ett diagnosverktyg av enklare märke (OBD2) men den gav inga felindikationer alls.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tjuvluft efter luftmassemätaren är iaf ett förslag. Kolla bälgen mot insuget. Spraya runt slangar med startgas, kolla om tomgången går upp på något ställe.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ska pröva det. Har vid ett tidigare tillfälle bytt kanaxelgivare men då var ryckningarna betydligt allvarligare. Tack för tipset!

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej Brynar,

hur gick det, löste du problemet?
Har samma symptom på min.

/H
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Orsaken var just tjuvluft. Vid ett generatorbyte hade meken monterat på luftinsuget slarvigt.
Liknande symptom dök faktiskt upp i år igen. Bilen ryckte vid acceleration. Denna gång var det ett tändstift.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Tack för feedbacken!
I vintras fick jag kamaxelgivaren (insug) bytt. Möjligen är det samma fel på min med slarvigt monterad insugsbälg. Blir en kontroll i em.

Mvh H

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Jag började med att koppla ur luftmassemätaren och köra. Går den lika bra/dåligt kan man säkert hitta orsaken i densamma. I mitt fall gick bilen ännu sämre, så då kunde jag iaf utesluta den. Sedan klämde jag på alla slangar och letade sprickor osv. När jag körde bilen några kilometer senare efter att jag återanslutit luftmassemätaren fick jag en felindikation på avgasvärderna (gul lampa med motorkontur) Därpå kollade jag med OBD-instument och fick äntligen en indikation: Minns inte koden nu, men den angav 5e tändstiftet som problemkälla. - Tro:t eller ej. instrumentet angav faktiskt helt rätt ;)

Glömde tacka "Lus" för tipset om bälgen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.