AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.635

Motorproblem, E90 320i

Hej!

Jag har fått ett otäckt problem med min 320i. Hade bilen stående i en vecka på firmans parkering, då jag körde firmabilen hela veckan. Idag ställde jag Opeln och tog hem BMWn, en körning på ca 20 km. Bilen startade direkt och gick som ett skott. Inga missljud eller onormalt beteende. Väl hemma stannar jag och går ut för att öppna garageporten och ser att det ryker från njurarna samt att något luktar bränt. Öppnar huven och ser att olja har tryckt ut genom påfyllningslocket! Kollar nivån och ser att den ligger på strax under halvvägs mellan min och max. Motorn går som vanligt, inga missljud eller konstiga avgaser i övrigt. Vad kan felet vara? Frusen vevhusventilation? Farligt att köra? Ska kolla upp det på verkstaden snarast.

Tack för alla svar!

Boldly goes where no BMW has gone before
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Låter som frusen vevhusventilation!!! Då ska du inte köra med det!
Roffa1
Länge sedan oljebyte gjordes?
Ja, köpte bilen nyservad i juni förra året, så det börjar bli dags, men har absolut inte gått över tid så att säga.

Hur repareras vevhusventilation, om det är det som är felet? Blir det bättre när värmen kommer?

Börjar bli sanslöst detta med VV problematiken !!

Dax för nyare modeller att hamna på listan över detta omak !
Får väl säga att jag är rätt så knäckt just nu. Första gången jag upplever det här, och har ändå haft ganska olika motorer i mina BMW. M40, M42, M43, M54 (som ska vara den typen som drabbas värst) och nu N46 och då händer detta. Till och med VAGs ökända 1.8T som satt i A6an klarade sig. Såg i utrustningslistan att bilen har "cold climate package", eller nåt, men inte hjälpte det. Hoppas verkligen att det är något annat. Plus att jag verkligen behöver bilen.

Har nu lusläst igenom de olika inläggen som har med VV att göra. Räcker det med att jag låter bilen "tina" upp i garaget och byter olja?

Roffa1
Vad händer om du skruvar bort ett av tändstiften? kommer det då ut motorolja..
Tycker det verkar mysko att motorn går hur bra som helst, om det nu skulle vara VV.
Ja, jag har oxå tänkt på detta. Ska testa med att skruva bort ett tändstift imorgon, för mörkt för det nu.
Det passar inte riktigt in på beskrivningen av frusen VV, motorn brukar bli helt galen, med ojämn tomgång, om den nu startar och konstiga avgaser, men min går lika fint som alltid. Kan det vara något så banalt som kasst oljepåfyllningslock?!? Packningen ser ju riktigt fin och torr, och i de andra fallen jag läst om så har packningen släppt som oftast.

Om motorn går bra och inte ryker från avgaserna är det ingen olja i förbränningsrummen. Det som kan hända när vehusventilationen fryser är att det blir övertryck i vevhuset mm. Detta kan innebära att olja trycks ut och att packninger tar skada och då främst ventilkåpspackningen.

Om packningarna vid tändstiftsbunnarna gått sönder samlas det olja i tändstiftsbunnarna. Det räcker med att lyfta tändspolarna och se ner på tändstiften för att se detta.

mvh/ Anders
Då har jag en liten uppföljning. Eftersom bilen verkade gå bra så bestämde jag mig att testa en teori. Körde ner till närmaste GDS hall och gjorde ett oljebyte samt rengjorde motorn från oljespillet så noga jag kunde. Har nu kört relativt lugnt i två dagar, och gissa vad - inget läckage någonstans! Har kontrollerat efter varje körning.
Problemet tycks ha uppstått och löst sig själv. Den tryckte ut lite olja genom påfyllningslocket och det var det. Nu är frågan varför den gjorde så. Den ska in på en ordentlig service givetvis samt en kontroll, men jag tycks ha haft lite tur här!

Tickande bomb ( = Vevhusventilationen ).
Troligen har is-proppen lösts upp i VV och efter oljebytet har en del kondens försvunnit i systemet.

Problemet är att klegget sitter kvar någonstans och när tempen faller igen så kommer problemet tillbaka.

Vinter är inte över ännu,och när det blir -15 eller kallare så kommer övertryck att bildas igen tyvärr.

Min rekommendation är att Du byter ut VV kittet i förebyggande syfte.
Ska göra det snarast möjligt! Väntar på att få tid hos meken. Å andra sidan så tvivlar jag på att vi lär få det så kallt här i Skåne.

Här i Skåne kör vi redan på sommarsulor!
Gör vi? Det var, ehm, modigt gjort av dig. Får man fråga varför du inte kunde vänta en månad till? OK, men akta dig för sheriffen bara.

En silly fråga till - vad består VV kittet utav, och måste det köpas på BMW och vad kostar det i så fall?

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Fast lagen säger väl att den ska vara på till 31:a mars och därefter beroende på väglag lr?

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Nä, lagen säger att man måste ha vinterdäck mellan 1:a dev tom 31:a mars vid vinterväglag. Vinterväglag har vi inte haft här nere på veckor.

Vänta en månad till? Då är det kö hos däckgubben och jag har så fula vinterfälgar så jag stod inte ut längre...
@Jasko76: Priset ligger runt 1500kr för vv-kittet och detta säljs enbart i original delar.

Priset för delar inkl byte på verkstad varierar kraftigt från 2500-7500kr har jag sett här på forumet?!.

Jag bytte på våran E46a -01 på verkstad till summan av 2200kr (Ludvika) i Januari 2010.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
utlandsfantomenno1: du har rätt, det är vid vinterväglag. Förresten, vad skönt ni har det där nere om ni inte har snö på vägarna. Jag e så j...a trött på all snö och att man skakar så mycket när man kör bil.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.