|
|
|
|---|---|
PowerPad |
haloo loo, alla bmw freaks! Varför kränger min bmw 318 som tokig där bak? Den åker från sida till sida med bakvagnen! Kan det vara stötdämparna som e slut eller kanske krängningshämmare som behöver bytas? Help me! PowerPad |
|
Det kan nog ordna sig om du byter ut bussningarna i bakvagnen, då dom inte byts allt för ofta. Men som sagt kan även stötdämparna vara slut eller nåt annat där under som sagt upp sig ! Eller så kanske du har för hög profil på däcken :) |
|
frazze |
PowerPad: Hur menar du...vaggar den i kurvtagning eller på raksträcka...har du rätt lufttryck i däcken....är fälgarna fastskruvade...eller kör du extremt fort i kurvorna....318i är ju ingen formel 1:a...... frazze |
PowerPad |
...men nästan! Alltså däcktrycken är rätt och fälgarna sitter. Det här är nåt som kommit med tiden. När man åker på en vanlig raksträcka och vägen e lite dålig eller när man rör lite på ratten så glider bilen som på en skena där bak. Det känns som att bakaxeln går på en skena mot chassiet. Bakdelen på bilen rör sig mer i sidled än den bör. Man har alltså ingen kontroll över denna rörelse. Jag vet inte om den här förklaringen förenklade eller försvårade det hela men ett försök i alla fall... PowerPad |
|
Håller med Braxen jag, mest troligt är det nog de sk. silentblocken som är slut, eller bakvagnsbussningar som man också kan säga. Går lös på ca. 200:- styck, och det sitter en på vardera sida. Ryktet säger att det skall vara jävliga att byta, men man får väl hoppas att det går bra för jag skall byta bussningarna på min kärra snart... |
|
frazze |
Powerpad: Kolla så att bak axelklumpen sitter fastskruvad..ordentligt...titta även på gummibussningen till klumpen.....Vet du om någon bytt hjullager bak på bilen....ja har sett exempel på hjullager byte där man ej...bockat låsmuttern till navet...resulterar i att hjulet så småningom lossnar från axeln.....inte skoj. Hissa upp bakvagnen med en rejäl garagedomkraft...och slit o drag i bakhjulen...se efter att de sitter fast samt att det ej förekommer något glapp.... frazze |
PowerPad |
Tack för tipsen! Ska titta på det där. Bussningarna är redan bytta och förbättrade det hela något, dock inte helt! Kan dåliga stötdämpare ge den här effekten? PowerPad |
RaZ |
Kan vara stötdämparna.. Sitter även en rund bussning som håller slutväxeln, kolla den... (Vid ev byte var NOGA med att inte spräcka "örat" som den sitter i på slutväxeln).. Bakbalksbussningarna eller "silentbussningarna" är ganska knepiga att byta själv. En press och rätt hylsor är att föredra.. * Real men don´t eat sushi * |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.