AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.703

Vågar man köpa M3 3,0 som gått 21000 mil.

ca
1
callenord
BMW 320D E46
Jag undrar lite över bmw m3 och deras livslängder.
I detta fall så gäller det en BMW M3 e36 med 3,0 liters motor. Sedan ifrån 1996.
Som är körd 210 000 km. Är full service historik på bilen dock så är det tyskland import runt 2003 men service boken är fullstämplad. Ser helt ok ut. Men jag undrar när brukar dessa motorer unefär ge upp vet nog att mycket beror ju på service och underhåll, men det skulle vara roligt att få någon siffra på det.

Knappt inkörd :). Tror inte det är några problem. Får lyssna och titta över den. Känns allt bra, så är det bara att slå till om priset är något som du tycker känns rätt.

Ang import är inget som jag själv ser som negativt, snarare tvärtom. Bilen får gå lite ordentligt och oftast har de längre sträckor att ta sig där nere till eventuella jobb, så bilen blir genom varm osv.

Sen är ju M3:an ofta en lekmaskin här hemma, men är service gjorda som de ska och den har fått gå varm innan den börjar köras ordentligt, så ser jag inga problem förutom då drivaxlar som exempel. Är du intresserad av den så lyssna,titta och pröva den. Gå genom hela lådan ordentligt och testa även koppling osv.

För egen del är det väl mest så motorn låter och känns som den ska. Det är ju ingen ny bil. Vissa misshandlar tyvärr sina bilar och vissa vårdar dem som sitt eget barn.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Om det sitter en 3,0 i så är det troligtvis en -95:a annars 3,2 maskin i. Ang hållbarhet på motorerna så är det precis som du är inne på, service och underhåll är avgörande. Är nog svårt att ha en uppfattning om när dessa motorer "ger upp".
Det som kan vara bra att ta med i beräkningen inför köp är hur lätt det är att sälja den i din tur sedan när du lagt till x-antal ytterliggare mil.
Lycka till med köp!

Mvh Stefan
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Jag skulle kosta på att en expert får köra olika komp tester och titta på den.
Titta om kamaxlar är slitna. Det blir dyrt om och när det rasar.
Det man får räkna med att göra om du har för avsikt att ha den kvar är att lyfta toppen och fixa ventilstyrningar. Hur bra den än sköts så slits sådant.
Men visst kan den gå 25 -30 000 mil och mer innan det verkligen är dags men varför chansa...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.