AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.158

Fråga om slitagevarnare. Lampa lyser trots sluten krets?

Sida 1 av 2
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Bmw 530 touring 01.

I sommras böt jag ut slitagevarnaren fram och bak. När jag bytt fram såg jag att det satt andra belägg där så jag stripade fast kabeln och lät den hänga löst.
Trots nya kablar lyser lampan. Har läst att man kan tvinna trådarna för att få lampan att slockna men nu sitter det ju nya kablar och då är väll kretsen sluten?

-Är det så att sladden måste sitta i ett belägg för att funka?
-Eller måste man släcka lampan i datorn?

Förklara :)

/Tomas
Visa användare
27
pincam
530e -22 Touring
Har samma problem, ingen som vet?

525i -97 /Pincam - Uppsala
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Den ska klickas fast på klossen annars funkar det inte..../M
ri
699
riku
740iA -97
Öppna dörren låt tändningen vara på min. 30sekunder, starta, sen ska den slockna om inget annat är fel.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Precis som riku säger så vet jag att man var tvungen att göra så för att den skulle slockna. Blev lika paff när min inte slocknade på min E46..
Visa användare
27
pincam
530e -22 Touring
Har en trasig slitagevarnare som jag lödit ihop sladdarna på och gjort sedan som riku tipsat om. Slitagevarningslampan lös fortfarande så jag gav upp för kvällen. Men dagen efter när jag startade bilen så hade lampan slocknat. Funkade alltså på min E39:a. :)

523i -97 /Pincam - Uppsala
Har för mej att den slocknar även när man åker iväg och provbromsar första gången?
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
När jag körde e39 530d skulle man hålla nyckeln i läget mellan tändning på och start i ganska många sekunder (typ 30) för att nolla ex bromsar.
Lycka till

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Visa användare
23
HenkeEdge
F32 440i XDrive MPPSK -2018
Tackar att ni forumanvändare finns =)

Undrade vad tusan det var förnågot när min nya slitagevarnare som man bytt då man bytte bromsar på E46:an inte fungerade.

Men snabb sökning på Slitagevarnare E46 så kom man hit och mycket rikitgt dörren öppen på med tändningen 30sek. fixade det hela.
ra
11
raker25"
530XD -08
Gäller detta även nyare modeller som E61?
fredde 7
Hej...
Jag tycker det verkar orimligt detta.
Systemet borde funka tvärt om, alltså att så länge det är avbrott så lyser ingen varningslampa ,men när belägget slits så kommer skivan och leder och lampan tänds.
likaså så borde ingen lampa lysa när slitagevarnaren är bortplockad.
/Fredrik
Sa
440
Saij
X3 -12
>fredde7

Inte orimligt alls - systemet är programmerat så att lampan tänds när slitagevaranarens krets bryts (dvs. slitagevarnaren nöts av mot skivan - och vips tänds lampan) förmodligen har designern ansett detta vara det säkraste/problemfriaste sättet och följdaktligen lyser lampan när slitagevarnaren är bortplockad (av just den anledningen ATT man ska ha slitagevarnare monterad).

/Saij
fredde 7
saij: hmmmmmm.....det är precis så det inte fungerar, plockar du bort slitagevarnaren så lyser det ingen lampa...tror det fungerar så som jag skrev tidigare.
Sa
440
Saij
X3 -12
>fredde7

Och du har föståss kollat funktionen så du talar med "empiriskt vetande" :-)

Med ditt resonemang borde man ju inte behöva byta slitagevarnare, eller?? Ingen kontakt - ingen lampa.

Mvh/Saij

Edit föregående: "(av just den anledningen ATT biltillverkaren anser att man ska ha slitagevarnare monterad).

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag vet inte hur det är på BMW (har aldrig haft några monterade slitagevarnare)

Men på andra bilar funkar det så att när skivan först går mot kabeln jordar den och lampan lyser när man bromsar (krav för detta är att spindeln har kontakt med jord) alltså en första varning "snart dax att byta klossar"
När kablen sen går av lyser lampan konstant d.v.s "Byt klossar nu"
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW (iallafall de elscheman jag studerat för E30 och E34) har båda teknikerna.

Lampan lyser om kretsen bryts ELLER den jordas.

Ett varningssystem konstrueras naturligtvis så att tex ett kabelbrott leder till varningssystemet utlöses, som det är gjort på bromsbeläggsvarningssystemet. Allt annat känns puckat :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bromsbeläggsslitage identifieringen utlöser, vid ett avbrott av ledningsförbindelsen från Instrumentets (IKE High) sensorutgång till sensoringången, det skickas även ett I-Busstelegram (inte mail) till Ljusmodulen. När detta telegram skickas motsvarande meddelande från LCM till Instrumentet och visas då på text displayen, då tänds inte den allmänna bromsvarningslampan.

Har man inte bordcomputer så är bromsbeläggssensorerna jordade och när jordningen bryts så tänds varningslampan Allmänna bromsvarningslampan.

Så det finns två olika kopplingar av bromsbeläggssensorerna beroende på vilken typ av instrumentering man har. Antingen bryts en slinga eller så bryts förbindelsen till jord.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fredde 7
Hasso:ok...tvivlar inte på att du vet hur det igger till, men ändå;)
Har mina bortplockade på 535:an och där lyser ingen varningslampa, vad jag förstår utifrån din beskrivning av funktionen så borde min lampa lysa? vilket den inte gör...
Ska jag behöva gå ut i garaget och ohm mäta mina nya slitagevarnare för att få klarhet i detta?
mr
11
mrp3rsson
BMW 528I TOURING
Ursäkta om jag återupplivar en gammal tråd, men min E39 har en röd bromslampa som lyser ( Länk ), och varningstexten "Check break linings" syns.

Det som för mig känns konstigt är att jag hört att lampan bara ska lysa gult om det är slitna belägg eller om slitgivaren är bortplockad. Hur ligger det egentligen till?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Som Jag ser det så tillhör bromsarna något kritiskt och tämligen viktigt, då det en röd lampa... Men det är helt klart dags att kolla bromsarna!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mrp3rsson : Symbolen du länkade till brukar oftast betyda bromshydraulik (på E34 tändes denns vid för låg bromsvätskenivå), samt den brukar mycket riktigt vara röd.

Symbolen för slitna slitna bromsbelägg brukar vara en rund ring med streckade parenteser runt, samt den brukar vara gul.

Vad står det i din instruktionsbok?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.