|
|
|
|---|---|
|
Gjorde idag ett komp prov på min motor. Då den ibland har byggt upp ett väldigt högt tryck i kylsystemet så hjar jag varit lite orolig för topplockspackningarna ellor sprickor i topplocken. Även HC värdet ligger lite högt, ca 170(max 100). Dom andra avgsvärdena är helt ok. Provet gav följande resultat, räknat från kylaren och bakåt. Hö bank: Cyl 1; Cyl 2; Cyl 3; Cyl 4; Cyl 5; Cyl 6 12.0 12.1 12.1 12.0 12.0 12.0 Vä bank: Cyl 7; Cyl 8; Cyl 9; Cyl 10, Cyl 11; Cyl 12 10.5 11.0 10.7 10.1 10.6 10.1 Det visar att hö. bankens komp. ligger högre och är mycket jämnare än vä. bankens men det skall väl inte vara nåpgon större fara ändå, eller hur med tanke på topplockspackning eller topplocken. Gjorde visserligen komp provet med kall motor, spelar det någon roll? Även alla 12 stifften var lite svarta och blöta med bensinlukt. Stifften är ganska nya, har bara suttit några 100 mil. Den verkar ju gå lite fett men enl. lambda värdet som var 1.0 så skall det vara perfekt. Vad kan orsaken vara till blöta stifft? Läckande spridare kanske men att alla 12 skulle läcka verkar lite långsökt. Har nu i vinter bytt hela avgasystemet med kattar och lambdor tagna från reservdelsliket. Skall även byta insugpackningarna, sitter nya på reservdelsmotorn och sedan göra ett nytt försök hos besiktningen. Avgasvärdena är gjorda innan byte av avgassystemet. Ideer någon? //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Felställd kamaxel på en sida? /Mats J |
|
|
Hm, kan ju vara en tänkbar orsak. Är det troligast då den vänstra kamaxeln som står fel, om man tittar på värdena i förra inlägget? Blir till att få någon att tillverka 2 st. kamlåsningsverktyg efter dom ritningar som jag hittade här på forumet för ett tag sedan. Men varför blir alla stifften lite blöta av bensin, det luktar soppa om dem? Kan det vara en tempgivare som inte funkar ordentligt. Jag menar att datorn kanske fortsätter att mata på mera soppa om tempgivaren inte funkar ok. Skall man få felkod på tempgivaren? Jag gjorde en felkodsläsning i somras men den sa att allt var ok, fanns inga felkoder alls. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.