|
|
|
|---|---|
|
Vad händer om man skulle bli bestulen på sina fälgar? Får man ut någon ersättning av försäkringsbolaget? eller måste man teckna en spec försäkring för fälgar? Tacksam för svar // Doggeli (Oo=oO) | |
|
Brukar vara inkluderat upp till ett visst belopp. Du måste dock oftast visa att du har låsbultar på för att det skall gälla. Har för mig att Trygg Hansa ersätter upp till 15000 eller så vilket ju inte är så mycket om man blir av med 4 st 19" M3 fälgar så jag ser till att ha min bil oåtkomlig .... Det kan vara så att man kan teckna tilläggsförsäkring för vissa stöldbegärliga saker med det kostar ofta mer än det smakar ... har inte kollat upp nivåer dock. |
|
|
Låsbultar har jag, 15.000kr kommer man inte lång på om man måste köpa nya... Jag installerade ett Defa larm för ett tag sedan om jag inte minns fel så kunde man köpa till censorer till fälgarna också, bör kanske kolla upp det igen och vad som gäller vid stöld. (Oo=oO) |
|
|
E46 M3:an har ju nivåsensorer i larmet som man kan extrautrusta med så jag känner mig ganska säker eftersom jag har detta i min. Sedan naturligvis låsbultar då fast han som kollade på bilen på Trygg hansa sa att jag kanske skulle klämma dit dubble låsbultar, vad vet jag, det kanske är något, en liten kostnad för att eventuella idioter kanske skall avhålla sig, gasnka mycket jobb + oväsen under tiden. Du får gärna informera mera om du kollar upp noggrannare om extraförsäkring eller så. |
|
|
Tyvärr så fanns det inget larm i min M Coupe, jag kollade med Länsförsäkringar vilka larm som var godkända för min bil. Defa & Carguard var dom 2 larmen som jag kunde välja i mellan då valde jag Defa för då kunde jag få ”remoten” på min org nyckel och det var inte så dyrt heller 3.500kr för larm + installation. Snodde lite text från Defa´s hemsida "Till Defa larmet finns det följande tillbehör, mikrovågsdetektor för kupéövervakning och en mycket avancerad nivådetektor" jag tog båda. Kunde tyvärr inte hitta någon information om fälgcensorer får ringa och kolla om det finns. Det som är bra med Defa larmet är om jag skulle få inbrott så behöver jag inte betala någon självrisk. Ringde länsförsäkringar och frågade vad som gäller vid stöld av fälgar: Högsta ersättning utan fälglås 10.000kr. Med fälglås skulle det vara obegränsat om man hade kvitto…. Jasså tyckte jag så då kan jag få ut 30-50.000kr för min fälgar om dom skulle bli stulna… (Har inte så dyra fälgar och kommer aldrig att köpa så dyra fälgar heller) kände bara för att testa. Då var jag tvungen att besikta bilen hos dom = högre premie (som väntat.) Det är väl ganska typiskt försäkringsbolag att säga att det är OK först sedan om man börjar läsa mellan raderna så har dom ganska lätt att hitt kryp hål. Jag tänkte ta och gardera mig genom att ta foto på hela bilen + fälgar, om det skulle hända något så har man bevis på hur bilen såg ut innan. Man kan aldrig skydda sig 100% i mot stöld men man kan göra det mycket svårare för tjuven att stjäla, med bland annat välja sina ställen att parkera bilen på. (Oo=oO) |
|
sorken |
till doggeli: jag blev av med mina ny inköpta 18" fälgar i höstas, jag hade dom i garaget, satte på 16" för jag fick et jobb där jag körde i tjänsten! jag hade länsfösäkringar då, de fråga inte ens om jag hade låsbultar, jag fick nya fälgar (värde 19000) minus självrisken på 1500:-, det fick jag betala i butik för att lösa ut fälgarna, tog ca en vecka så var allt klart!! dom kanske säger olika sake på olika kontor fast det e samma bolag!! men i och för sig så satt inte mina fälgar på bilen.....kanske därför hon inte fråga om låsbultar!! men jag har alltid låsbultar oavsett fälgar...inga jävla ligister ska kunna ta nått utan problem!! |
Adam318 |
Fälgsensor finns vad jag vet inte, det är nivåsensorn som DEFA har som hindrar förövarna att knycka däck/fälgar, eftersom man har problem att ta loss dom utan att ändra nivå på bilen, d v s hissa upp den vilket med denna sensor leder till --->PIP,PIP,PIP! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.