|
|
|
|---|---|
|
Fick vindrutan bytt hos glasfirma, och nu knakar och knirrar det hela tiden vid minsta lilla gupp. Är det normalt i början eller är det bara att köra tillbaka och be dom fixa det? Någon som vet? | |
| Limmet brukar vara fullt härdat efter max 1 dygn... Så om det gått några dagar så lär det inte bli bättre. Jag hade åkt tillbaka och tagit med glasmästaren på en liten sväng så han får lyssna. Låter ju som om rutan (eller listen) inte är inpassad ordentligt och att den ligger mot karossen på nått ställe.. | |
|
Okej tack.... har aldrig bytt någon vindruta innan. Bytte den i går och ger det över helgen eftersom det är kallt kan det ju dröja lite längre innan limmet härdat ordentligt. Tack för svaret. |
|
|
Hej. Precis köpt en E61:a och har precis samma fel. Märks först när jag kör i 100-110 dock. Hur löste du det? |
|
|
Jag har fått bytt ruta 4 gånger i totalt 3 bilar och aldrig haft problem med knirr. Alla gånger var det på Carglass. ___ //Ulf |
|
|
Hej Efter programmers otroligt belysande och värdefulla analys, är TS problem självklart redan löst... Trots ovanstående: Jag fick berättat för mig av en bilglasmontör att en limmad vindruta utgör en del av karossens vridstyvhet. För att behålla den funktionen vid glasbyte, behöver limmet bli genomhärdat innan bilen tas i bruk igen. Om man kör bilen innan härdning kan det kanske skapas utrymme för litet flex i kontaktytan. Det räcker med tiondelar för att det skall uppstå knirr. Kanske kan knirr uppstå på ställen där karossen inte har kunna flexa tidigare, om bilen var något mer vridstyv före rutbytet? |
|
|
Jag hade problemet vid köp av min gamla 535d. Jag hade dock en spricka i rutan och antog att problemen med knirr och knäppningar skulle försvinna då jag bytte rutan... men icke... Fruktansvärt irriterande. Svårt att lokalisera knäppningarna då de kom från instrumentbräda/vindrutan. Slutade med att BMW plockade ner instrumentbrädan och hittade en/några? skruvar som var lite lösa. Drog fast dem och allt missljud var borta. Detta kanske inte hjälper Afodsn då problemen uppstod vid byte, men lias kanske har samma bekymemr som mig. MVH Baccala |
|
|
Tack för era svar. Snackade med bilfirman innan och om det kvarstår så kör han in med bilen till glasmästaren nästa vecka och kollar på det. Jag upplever att det slutar om jag trycker ner fingrarna och handen mellan rutan och panelen längst ner till vänster. Återkommer med mer info när jag vet vad det var. Tack för tipset med skruvarna också! Trevlig helg på er. "När du älskar att köra" |
|
|
Mitt knirrande slutade efter ca 2 veckor. Så slutsatsen måste vara att limmet inte härdat ordentligt eller att rutan behöver "sätta sig" |
|
|
Knirret har försvunnit i nu. Och det är längesedan den rutan byttes så det verkar inte som att det har med att den behövde sätta sig att göra. Jag undrar om det på något sätt kan ha med rekonden att göra som gjordes innan jag köpte den? Kanske kommit in något putsmedel mellan glaset och plasten eller nåt? Jag putsade mina sidorutor på min gamla bil en gång och gummit var väl lite torrt eller nåt för sen så fort jag körde i en håla eller nåt efter det så bilen krängde så gnisslade det som f*n. "När du älskar att köra" |
|
Karl-Hilding |
Stor skillnad mellan glasmästarna. Bytte ruta på min 535 tre ggr utan godkännande. Det läckte både vatten och luft. Också i Halmstad hos aut BMW-verkstad, inte Bendts Bil. Sålde sedan bilen. Bytte på 323, 325, 528 hos Berlings Glas numera Ryds i Halmstad. Helt kanon!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.