AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.697

VARFÖR INGEN TEMPMÄTARE

Ro
7
Robbe325d
2008 325d
Varför finns ingen tempmätare på 325d???Det kan vara väldigt intressant att veta motortemp,i synnerhet på en dieselbil.Är det någon förutom jag som irriterar sig på detta?
J-
534
J-A
325i T -08
Finns ingen kylvattentempmätare i någon E9X. Fullständigt galet!
BMW vill nog inte visa att motorerna ofta är för kalla på vintern?
Min bensinare når inte arbetstemperatur (100 °C) under ca -10 °C vid landvägskörning.
Likaså kan uppvärmningen till bara ca 80 °C ta 3 mil vid ännu strängare kyla.
De 4-cyl diesel och bensin?motorerna fr o m 2008? har väl ett elektriskt styrt galler framför kylaren.

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Den anledning jag läst är att avsaknaden av tempmätare sägs vara att de nya helsyntetsoljorna smörjer så pass bra även vid kall oljetemp, och då är det inte motiverat med tempmätare. Men finns ju fler saker som rationaliserats bort, t.ex. så hade min 120 inte ens oljesticka :)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Temperaturen går att knappa fram i instrumentklustret, instruktionerna har postats flera gånger så du bör hitta det med sökfunktionen.

Tempmätaren i sig är rätt överflödig, men det menar jag att i det utförandet som tidigare har funnits på bmw då dom visar rakt upp inom ett brett spann.
På min fd 540 så vill jag minnas att tempen i mitten var mellan dryga 75-76 grader och 112 grader.

En mer precis indikering hade varit att önska, men då blir väl dom flesta bilägare nojiga när dom ser att grejer rör sig, eller inte rör sig :)

// Mvh Andreas

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Oljestickan saknar jag däremot, den ger så mycket mer info än mängden olja.

// Mvh Andreas

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har slutat med att kontrollera oljestickan eftersom bilen informerar om oljan behöver fyllas och det har jag inte behövt göra på någon BMW de senaste 10 åren. Däremot byter jag olja minst en gång om året.

Tempmätaren har ju blivit värdelös på de nya motorerna då tempen konstant ligger under den rekommenderade oljetemperaturen 120 grader.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.