AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.902

Trist utveckling

ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Jag har inte haft några större bekymmer med att det blir turboladdat i många av BMW nya modeller, inkluvise M-modellerna. Men att den klassiska raka sexan som haft en sån fin utveckling ersätts av turbofyror känns tungt.

Länk

Hur känner ni andra? Någon som provkört den nya 4:an eller har beställning på en bil med den i?
För min del är helheten det viktigaste, huruvida bilen har 4 eller 6 cylindrar är endast av akademisk betydelse så länge helheten är aptitligt premium. Jag har mycket svårt att se BMW placera sin logotyp på en turboladdad fyr- eller trecylindrig bil som inte skulle vara en fantastisk körupplevelse.

Dock håller jag med om att det vore tragiskt om hyvelbänken skulle gå i graven, något som ju varit BMWs signum under lång tid. Men det var lite liknande diskussioner i början av 90-talet när den klassiska 535 med rak sexa ersattes av V8:orna 530 och 540.

Det finns (och har funnits) riktigt fina fyrcylindriga bilar på marknaden, tex Porsche 968/944 den nya Golf GTI, Audi A4 TFSI etc.
Utvecklingen går framåt. En fyra idag är helt annorlunda än en fyra för 30 år sedan.
Om fyran är annorlunda nu mot förr så är också sexan annorlunda nu mot förr - Status Quo.

mvh/ Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW är synonymt med sexcylindriga hyvelbänkar, jag ser ju inte det som direkt "kul" att det blir mer fyror framöver...men utvecklingen är ju dithän(miljöhänsyn, krav från spekulanter/myndigheter?, etc).

Snart sitter vi säkert och kör överladdade trecylindriga vagnar som någon ovan också antydde :/
Jag håller dock hårt i mina sexor än så länge..

Mvh Janne.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker det är mycket tråkigt, sexan är speciell och där finns idag ingen 4cyl. som är ens i närheten av samma gångkultur. Att köra Bmw-sexa blir i längden en sjukdom, ett beroende: När man kör andra bilar med 4cyl. tror man ibland motorn är defekt, misständer eller liknande. Det gör den förstås inte, utan även moderna fyror går helt enkelt så ojämnt jämfört med sexorna och det märks stillastående vid rödljus, vid gassläpp mm.

Bmw och många andra tillverkare har flera 4cyl. som är jättetrevliga och 28i kommer säkert bli likadan, men det är tråkigt att marknaden överger de motorer som ofta är en stor del av lyxkänslan i tex. en Bmw.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ställer mig in i skaran som tycker det är tråkigt!

Har nu åkt ny 318 d touring, som går väldigt bra o snålt, nu när min X5a har varit på plåtverkstan.

Men de var en dröm att få hämta X5an idag o starta den härliga BMW sexan.

BMW sexan, BMW´s ointagliga revir!

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Om man läser artikel som jag länkade till så klagar dom på det tråkiga motorljudet. BMW svar på detta är att dom ska skapa en "electronic sound generator". Detta spyr jag verkligen på! Kan inte tänkta mig något värre ett fejkat motorljud som kommer ur högtalarna eller liknande. Då tror jag BMW missförstår vad många av deras kunder är ute efter. Det borde väl inte vara helt omöjligt att få en turbo-fyra med 120 hk/l att låta kul?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kommer BMW med ett fejkat elektroniskt motorljud så byter jag märke alternativt åker gammal BMW. Om jag ens har lusten kvar till det...
Jag kan tänka mig att ljudnivån kommer höjas när man ställer automaten i sportläge och nån slags muting-funktion när man pratar med passagerarna ;)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag hade en Mazda Mx-5 med rosfritt sportavgassytem.
Den lät rätt trevligt för att vara 4 cylindrig.
Men det var den tidiga 1,6:an med 16 ventiler och mycket spetsig motorkaraktär.
Dom nyare fyrorna låter lite sisådär tycker jag.

I allmänhet är fyror det tråkigaste motorer man kan ha tycker jag.
Aå här ser min "vill ha lista" ut på motorer.

1. V8
2. Rak sexa
3. Femcylindrig turbomaskin med (sportavgas)
4. V6
5. dieselmaskin
6. Rak fyra.
Elektroniskt motorljud....fy f*n rent ut sagt! Tur man har annat än bilar att roa sig med.

BMWs utbud börjar nog spegla den stora (lättpåverkade) massans efterfrågan. Vi (få) som kan njuta av flercylindriga motorer är ett utdöende släkte - bara att konstatera...

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.