AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.568

Förardörren har gått i baklås, E34

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

Tvättade bilen för ett par veckor sedan och sedan stog den ute. Skulle sedan hämta en sak i bilen nån dag senare och det var inga problem att få upp förardörren, gick dock inte att stänga dörren sen, något som tog emot. Efter ett par försök gick det och jag låste bilen.

Ett par dagar senare när jag skulle ut och åka så gick inte förardörren att låsa upp, det går inte att vrida nyckeln fullt till vänster, det är något som tar emot. Kunde låsa upp de övriga dörrarna via passagerardörren.

Det går inte heller att öppna förardörren från insidan.

Vad göra? Har provat att deadlockproceduren, att hålla uppe handtaget samtidigt som man vrider runt nyckeln men hjälper ej.

Något frös väl när jag hade tvättat och det var kallt ute, men nu är det runt nollan här och finns ingen annan is på bilen så isen bör ha släppt, så det känns som låskistan har pajat eller liknande.

Går det att få loss dörrsidan när dörren är stängd för att kunna få upp dörren den vägen tro?

Tack i förhand
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag misstänker att centrallåset i förardörren gått in i spärrläget. Det sitter en mikrobrytare i dörrarnas centrallåsmotorer som kan gå sönder. Då kommer motorn att gå in i spärrläget utan att fått order om att göra det. Tyvärr innebär det även att den inte kan ta sig ur spärrläget själv.

Om felet inte är definitivt, dvs kommer och går, så kan den plötsligt en dag låsa upp sig utan vidare. Samt förstås låsa sig utan att låsa upp igen... Been there done that...

Du får göra som jag gjorde. Ta bort klädseln så gott det går med dörren stängd och öppna centrallåset i dörren manuellt. Jag lämnade en beskrivning i denna tråd. Länk

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.