|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tänkt lämna BMW ett tag och prova något helt annat, nämligen Jaguar. Tyvärr finns inget lika bra forum för Jaguar som för BMW, vilket gör att jag ställer frågorna här istället. Funderar på en X-type med 2,5 eller 3,0 liters motorn och automat. År 01-06 Vad har dessa bilar för brister och saker man skall se upp med? Är AWD känslig och går sönder lätt, eller är den stabil? Rost? Motorproblem? Årsmodeller man skall se upp med? Som jag förstått så skall fälgar från V50 passa på denna rakt av? Ja, fyll på med all info ni har :-) | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jaguar X-type är baserad på Ford Mondeo om jag inte missminner mig. Bör vara mycket som passar t.ex. chassidelar. |
|
Här har du ett bra forum i form av Jaguarklubbens: Länk En väldigt fin vagn finns just nu hos: Länk. Iofs manuell. Har tittat på den lite flyktigt och den ser ut att vara i väldigt bra skick. Mycket seriös firma som även kan hjälpa dig att hitta en bil samt kontrollera exemplar du hittar. Motorerna är absolut bra generellt i Jaguar, finns lite saker att se upp med på äldre V8 avs kedjespännare. Lider av en del elproblem men om det är i större utsträckning än BMW är tveksamt. Genomgående är kvaliteten bra men det finns vissa bottennapp vad det gäller knappar mm, en BMW är helt enkelt mer jämn i kvalitetsintrycket. Jaguaren har mer karisma och känsla dock. Förekommande rost finns i baklucka och skärmkanter både på X o S-type. Men titta in på Jaguarforumet och kasta ut frågorna för där finns många duktiga deltagare. |
|
|
Hej! Ja att den delar vissa komponenter med Mondeo vet jag. Jaguarklubbens forum har jag lusläst, tyvärr finns inte jättemycket matnyttigt där. Men kanske mycket kompetens hos de få som använder det? Sail: Joe´s Garage känner jag till, min far köpte sin senaste Jaguar där :-) Är det kombin du menar? Jag är ute efter sedan. Ja knappar och dylikt har jag läst om, därför är navi nästan ett måste, så man slipper en del av knapparna. Tack för svaren hittills. |
|
|
Jag har några nya frågor nu. Vet ni någon verkstad i Värmland som är duktiga på Jaguar, så man vet var man skall vända sig med ev. problem? Sen så undrar jag om någon vet ungefär vad det kan tänkas kosta med ett oljebyte i automatlåda på en X-type? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.