AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.663

Nya RFT däck fortfarande dåliga?

Hej,

Var och provkörde en 320d Touring i onsdags, och störde mig en del på det vägbuller som jag tyckte var ganska högt. Har läst en del tidigare om hur folk har klagat på RFT-däck. Gäller detta även dom nya RFT-däcken, eller tjänar man inte så mycket på att sätta på konventionella däck längre?

// Mvh, Torbjörn
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tror inte man kommer komma undankomma det störande fenomenet med RFT däck. Dem både låter, är stenhårda och svindyra. Jag är inne på min tredje BMW och har kört samtliga utan RFT samma dag jag hämtat ut bilarna.
Har laddat skuffen med två skumspray och en liten 12V kompressor.

"Riktiga män kör diesel"
Ok, ska se om jag kan övertala dom att sätta på några andra däck. Annars blir det nog ingen beställning.

Är det några däck som någon kan rekommendera till 320d Touring?
Förresten, är RFT-däcken så pass mycket dyrare att man kan kränga av dom direkt efter bilköpet, och köpa nya konventionella däck utan att gå back?

// Torbjörn
Kanske skall lägga till att det är däcken man får till 17":arna som kommer med Advantagepaketet. Ser inte i offerten vad det är för dimensioner, men kan väl tänka mig att det är 225/40 eller 225/45?

// Torbjörn

PS. Finns det någon "edit"-funktion för att editera sida egna inlägg i forumet? DS.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
225/45 fram 245/40 bak skulle jag gissa.
RFT däcken har blivit betydligt bättre och de spårar och väsnas inte alls så mycket som de tidigare årgångarna. Dock kommer man inte ifrån att de är hårda i stommen och pss inte lika komfortabla som vanliga däck. Priskillnaden är ca 200-300kr upp per däck men detta beror på tillverkare. Svindyrt eller ej är upp till var och en att bedöma...
Glömde att BMW assistans inte gäller om du får punktering med icke-RFT däck på bilen. Om bärgaren har en dålig dag eller är nitisk kan han alltså låta dig stå kvar med din bil.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
RFT-däcken har blivit mycket bättre från 2005 då E90 kom till nu. Hade en E90 2005 i familjen och den var extremt stötig med 16' 205/55. Köpte en E90 2010 och den går betydligt mjukare och tystare. Det är säkert så att hjulupphängningen är modifierat lite genom åren också.

har stora problem med spårkänslighet och kommer inte att köpa RFT nästa gång.
tänker ev byta ut dem i förtid.
mina är från 2009 dvs inte speciellt gamla
man får gardera med ett nödlagningskit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.