|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Nisse: Kör Giac eller procede. | |
|
Ja det har varit en del förfrågningar av delar som jag genom åren konstruerat och tillverkat till min e30, så jag antar att 335marknaden skulle vara liknande. Men jag har aldrig varit intresserad av att tillverka och sälja prylar. Det är helt på hobbynivå och gillar att bygga prylar till mig själv och kanske de närmsta vännerna :) Har lättat lite svänghjul mm åt nån kompis, hyvlat lite på nått grenrör, byggt delar till coilover konvertering åt någon annan, byggt egna växellänkage med mässingsbussningar, portat topplock mm. Kul kul! Läste att 335an har samma växellåda som den manuellväxlade M5 e60 har i USA. Låter som den tål mycket spö! Jag tror säkert Vishnu har grävt ner sig bra mycket i N54 motorn. Men det är bara en motor som alla andra. ESS har funnits i 16 år så jag misstror inte att de kan sin sak. Visst är det mycket intressant med alla parametrar man själv kan ändra på med tex Procede, men jag gillar personligen inte "kaka på kaka" som det blir när man har ett piggyback som trixar med eller mot motorstyrningen. En intressant sak som i alla fall funkar på E46 är motorstyrningen Link som man kan köra med istället för originalmotorstyrning, men som funkar ihop med resterande elektronik i bilen. Det vore något för 335an och er som vill trimma mycket. Tänk att byta till vanligt soppasystem med ny fuelrail och vanliga spridare, sen köra på E85 och sätta i en Bosch 040 tankpump eller en 044 externt. Det låter ju dock en del, bättre med två Bosch 984 istället, så kör jag i min E30 och det håller i alla fall för 600 E85 hästar. Ska för skojs skull skriva ett mail till Ess och fråga hur många sekunder man kan stå på fullt innan det blir Heatsoak :) __ Nils Ljung |
|
| nisse>> jag fyller i och rekommenderar även jag Giac franmför ESS.....hade giac steh 2+ i min 335:a, sjukt nöjd och bilen gick som ett as :) | |
|
Det är ingen som vet någon som har ic eller dp´s tillsalu? Hur gör ni på besiktningen när ni ha catless dp´s? |
|
| ej dp's el ic men ett grymt helt nytt metanolkit till 335:an har jag.... | |
|
Nisse: man kan inte trimma en e90 med n54 som man gjorde med en e30. Du kan inte bara byta pump eller lägga en fuelrail eller byta ecu. Detta motor är DI. Ecu skulle klaga direkt bara om du byter lågtryckspump med en walbro. Det finns också absolut ingen plats att jobba med. Solänge du kör ESS kommer du inte att behöva jobba med extra fueling. BARA med större turbos börjar soppa att ta slut efter 18 psi. |
|
|
Ja allt beror på hur långt man vill gå. Jag vill inte gå så långt med min 335a, men ska man löpa linan ut så finns det lösningar :) Är självklart medveten om att N54 inte är exakt likadan motor som en gammal M20. Men jag är också medveten om att de största skillnaderna bara är (som du nämner) direktinsprutning och sen variabla kamtider. Många trimmare kastar originalinsuget och bygger eller köper ett annat insug. Varför inte göra detsamma på N54an så har man löst den biten med spridarna, Sen får man tillverka pluggar till toppen där direktinsprutarna har suttit. Originalmotorstyrningen kommer inte klaga om man byter soppapump, eftersom den ligger hemma på vinden och är ersatt av ett Vipec eller DTA som kan styra dubbel Vanos ;) Walbro är inte att föredra om man vill köra E85, säkrare att hålla sig till Bosch enligt folks erfarenheter. Jaja det blir nog bra! __ Nils Ljung |
|
|
Nisse: har du redan bytt soppapump från tanken i din 335 och den fungera utan att ECU slår kodar? Om ja då är detta väldigt bra news! Har du exakt modell av pumpen och bilder på det när du monterade den på din 335? Varför har du bytt den om du tänker inte trimma den extremt? För E85 skull? Det är många som försöker hitta 50 hästars till bränsle för 335 så allt info är väldigt uppskattad. |
|
|
Ber om ursäkt om jag är otydlig. Jag har inte gjort något med min 335a ännu, den är helt original!! Det jag pratar om är förslag till ändringar man kunde göra om man vill trimma sin 335a mycket :) Som jag skrev klagar inte motorstyrningen på något om man tagit ur den från bilen och lagt den på vinden och istället installerat ett DTA eller Vipec motorstyrning :) Är du med? Det känns krångligt att använda N54ans original soppasystem pga högtryckspumpen och de speciella direktinsprutningsspridarna. Vågar påstå att det skulle vara mycket enklare att köra med ett traditionellt soppasystem och annan motorstyrning osv, ja det jag skrivit om i tidigare inlägg. För att komma med ytterligare ett förslag då: Är det ingen som testat att sätta en extra högtryckspump mellan tanken och motorns högtryckspump? Kanske hjälper det upp soppaflödet eller så gör det ingen skillnad alls. Den skulle kunna startas av ett relä som drivs av strömmen som går till lågtryckspumpen. Huvudströmmen tar man direkt från batteriet där bak. __ Nils Ljung |
|
|
Nackdelen med ett standalone system är väl att du får försaka funktioner som antispinn, abs? och övrig utrustning som auto AC, cntrallås mm, tror i alla fall att det kan bli svårt att få det att fungera, då allt idag är integrerat. Men skall du bar ha effek funkar det säkert bra med separat motorstyrning Sedan ger den canbuss integration som finns på piggyback idag helt andra möjligheter än vad som fanns för bara ett år sedan |
|
|
Att byta till Dta eller Vipec sprut låter som en lysande ide för dom som vill trimma hårt,är det någon världen över som testat eget sprut på sin 335a? |
|
|
Ja allt beror ju på hur långt man vill gå :) Med det Link G4 system som kördes i den där e46an jag pratade om, fungerade parallellt med all annan elektronik i den bilen, ja förutom original motorstyrning då :) Vore häftigt om det går att göra samma sak med e9X modellerna. Så att man har full funktion men ett annat motorstyrsystem till motorn. Ser inga problem med ABS eller antispinnfunktioner. Till och med mitt stenålders 12 år gamla DTA E48 styrsystem har launchcontroll, full power shift cut och antispinnfunktion som man kan ställa in precis som man önskar (precis som allt annat när man har standalone system) Mvh __ Nils Ljung |
|
| om man vill gå så långt då bygger man om hela motor med forged internals och lägre compression kolvar . För OEM motor behövs inte byta styrning men visst extra fueling skulle inte skada alls... 450-480 whp finns att få och dem räcker i min åsikt . | |
|
Vet man om det är spridarna eller bränsletrycket/flödet som begränsar? __ Nils Ljung |
|
|
Man vet fortfarande inte 100% men från mina loggar på 17 psi och större turbos ser man att trycket sjunker på mellan varv och kommer upp igen på höga lite . Jag får min target på 12,5-12 på 17 psi hela vägen men börjar man med 18-19-20 psi då kan bilen inte nå den längre. Allt detta märker man med större turbos. Originala är ingen problem. Man måste spruta väldigt mycket meth för att hjälpa till men det är ingen gatu lösning . Jag är väldigt nöjd med 17 psi och meth nu men behöver finjustera lite. Vishnu har nu jobbat en hel vecka med 2 bilar med större turbos på bänken och han har hittat nya lösningarna som jag ska pröva snart i form av nya mappar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.