AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.561

335i men promotech box?

Sida 2 av 3
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
carl530: LOL nej den hade JB3 från BMS....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
jag vet inte men desto känsligare en motor är för att bli trimmad desto bättre har väl utvecklingsteamet gjort sitt jobb (om de otrimmade håller)? dvs inget onödigt material=vikt
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Men va jag förstått har motorerna rasat pga. kört med underdimisionerad hårdvara till sin mjukvaran och desutom felaktigt bränsle?

Men det har la varit frågan om betydligt mer trimmade bilar än steg1?
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Jag har bestämt mig för att köra på EES DirectFlash. Då slipper man eventuella risker med piggyback som lurar motorstyrningen och får ändå möjligheten att ändra mellan några olika "mappar" beroende på om man kör 95 eller 98okt soppa och om man har catless downpipes eller original.
Effekten ska enligt ESS vara
Steg1 - 355hk 480Nm
Steg2 - 390hk 550Nm (400hk om man har uppgraderat intercoolern)

Vill man ha andra specialmappar kan man få dem skickade per epost och sen laddar man in dem i sin flashenehet och kan flasha bilen.

De har enligt dem själva gjort många tester på bilarna i såväl Arizonas hetta som skandinavisk kyla.
Länk

Det kostar idag ca 6500-7000kr. Har haft lite mailkontakt med dem under gårdagen.

En annan sak som jag måste tillägga är att folk kör väldigt olika med sina bilar, så att säga att den ena bilen är snabbare än den andra genom någon accelerationskörning är inte alltid hela sanningen. Det minsta man bör göra är att köra två race, där föraren kör en gång i vardera bil.
Känner en kille som är mycket duktig förare och han har kört ifrån många bilar i blackrace som egentligen effektmässigt inte borde gått att köra ifrån. Nu snackar vi inte någon jätteskillnad i effekt, men ändå!

__
Nils Ljung
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Accelerationskörningar som utförs med sk. rullande starter (tex 50 km/h --->) innebär att förarprestationen spelar en ganska liten roll för hur slutresultatet kommer se ut.

Stående starter är däremot en helt annan sak (vilket utövas på sk. Blackrace) och gör att förarprestationen spelar en väldigt stor roll.

// Thomas
carl530
Håller med MR BIG.

Testa med en Racelogic ex 100-200, eller 100-150 då ser man direkt hur bilen presterar.

Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Gärna på en och samma växel också, så man får med hela registret.

Ja det är riktigt att man det är enklare att köra rullande start än att starta från stillastående. Men det finns ändå en skillnad på förare, för i tex M5Boardträffarna växlar man några gånger under körningen och som ett exempel skulle kunna vara att det är optimalt att växla vid 6000rpm, men en förare envisas med att ändå varva till 7000rpm på varje växel i tron om att det är bäst, det gör skillnad även på en 50-250km/t körning.

Jag skulle helst vilja se skillnaderna svart på vitt efter en körning i Dynapak eller Rototest.

Sorry om jag låter präktig och tråkig, men man har hört så mycket snack genom åren ang bilar, deras effekt och hur de går, så man är lite skeptiskt.

För att återgå till ämnet med trim via omflashning av originalmotorstyrningen.
Är det någon som testat dessa ESS trim i form av Directflash enheten?
Deras mappningar funkar uppenbarligen kanon till deras kompressorkit sen flertalet år tillbaka, så varför inte funka bra till 335an jämfört med tex Procede? Båda menar att deras trim ska ge ca 390hk på en original 335i. Ljuger någon eller vad menar ni?

:)

__
Nils Ljung
pe
771
pea
BMW M3 E92
Nisse , Barry här i GBG kör med Ess flash sen ett tag tillbaka, ta och provkör den.
Skillnaden är att de inte tar ut lika mycket effekt (boost) som procede .
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nisse: du kommer tyvärr att få stryk på alla bilar som kör piggy eftersom dem kör mycket högre boost.
OEM IC är också väldigt dåligt så tänk på att byta den direkt annars du kommer att få heatsoak på en gång.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Det gör inget enrita :) Jag vill bara lite extra krut och ha en säker trimningsgrad och jag vill inte ha motorstyrningen lurad av nån box.
Vill jag åka snabbare tar jag E30´n ;) 2,08kg per hästkraft :D
335an ska ju föreställa bruksbil i mitt fall :)

Pea: Ska kolla med Barry, tack för tipset :)
Så Procede kör högre laddtryck än ESS och båda påstår 390hk? Alltså ljuger någon.

En sak att tänka på är att man inte bara kan mata på med högre laddtryck och tro att det ger mer effekt hur högt som helst utan problem. Ett bra exempel på det var en kompis som fick ut en viss effekt ur sin motor vid 1,9 bars laddtryck. Han hade vid tillfället standard turbo men större avgassystem och ingen katalysator. Senare bytte han till en mycket större turbo, han fick då ut mer effekt vid 1,0bars laddtryck än han fick med 1,9 bar när han körde med originalturbon :)
Anledningen till detta är helt enkelt att man sänkt motståndet på avgassidan genom att den större turbon också hade större avgashus. Värmen ökar på rätt kraftigt när man ökar på laddtrycket och inte får ut så mycket av det pga att avgashusen är för små. Gissar att det är en bidragande orsak till heatsoak.

Har funderat på det där med annan intercooler. Bara man hittar ett lämpligt cellpaket kan man nog snida till nått passande där :)

När upplevs heatsoak? Är det vid flera accelerationskörningar eller är det vid toppfartsförsök med plattan i mattan en längre tid?

__
Nils Ljung
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Nisse977: Skriv en rad senare och återkoppla hur du upplever ESS. Funderar på vad jag ska ha till min 335. Vad jag är ute efter är en stabil lösning som funkar året om. Sitter med ett års garanti kvar och är inte säker på att jag vill förverka den så uppenbart genom att byta IC osv.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nisse: du pratar med folk som har hållit på i 3 år med 335i N54 motor så:
- IC: du MÅSTE byta den.
- Dps: kör catless om du kan eftersom du kommer att få en otroligt lyft i prestanda och turbos kommer att tacka dig.
- Boost: du kan köra vad du vill . ESS är max 14.5 psi tror jag som alla andra flash förutom GIAC som har lyckats fixa 16 psi.
- massor med folk har kört 15 plus psi utan problem i över 80K mil . dem bil som rasade hade en trim som kontrollerade inte tändning och körde 18 - 21 psi boost också med uppgraderade turbos.
Oroa dig inte att köra 16 psi med 99 oktan om du har en bra tune (procede eller GIAC ) .

ESS är säkert en jätte bra lösning som är baserat på en italiensk flash handheld. annars finns också COBB med handheld med finns ingen support för 2007 än

BARA med trim kan du glömma 390 hästar. eller bättre sagt du får dem i 2 sekunder innan du går i heatsoak när du lägger in 4 växel . BYT IC .
Vill du prata om trim N54 skicka pm till mig.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Det här typen av trimning genom att chippa och byta lite delar tex avgas, ic mm förstår jag är lockande och enkel för de flesta. Jag är personligen ute efter det extra vridet man får med en enkel "chippning" och visst vill man också ha de 60-90hk extra det talas om. Funkar det inte utan att byta mer delar än tex ic, då kanske jag ska satsa på steg1 lösningen med ca 355hk och 480Nm som ESS erbjuder?

Hade jag velat gå längre kunde jag bygga ett eget grenrör anpassat för en eller två nya turbos, byggt egen downpipe, avgassystem osv. Det finns ju protential till massa effekt ur en 3liters motor.
Tänker på den 330i E46 som PPF bromsade fram 500rwhp med orörd motor, men med E85 och en Precision SC6262 turbo. De plockade 433rwhp redan vid 0,95 bar (13,8psi) :)

Jag tackar för all information ni har som testat de olika systemen!
Rent logiskt bör det vara mindre risk för heatsoak med ESS om de har lägre laddtryck än tex Procede. Men man vill ju gärna kunna växla igenom alla växlarna utan att få heatsoak helt klart!
Får se hur jag gör. Ska sätta dit M-paketet på bilen under den närmaste tiden, vore kanske smart att passa på att byta IC samtidigt :)

__
Nils Ljung
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
lycka till med din bygge Nisse! 335i är än väldigt lätt trimmat bil som kan ge jätte fina dagar !
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nisse ---> Den enda skillnaden mellan ESS och Vishnu är att du inte har samma frihet med ESS.

Om det är säkerhet du är ute efter så kan du med enkelhet ställa ner max laddtryck till tex 14.5 psi och låta autotune sköta resten.
Detta gör att Vishnu är minst lika tryggt och säkert som ESS.

Vishnu har sysslat med optimering av N54 längst av ALLA på marknaden.

Jag har kört med både JB3 och Vishnu i min bil och har dessutom kört mot både Giac och ESS-bilar, och jag kan med säkerhet påstå att Vishnu är den klart bästa aktören på marknaden just nu.

// Thomas
carl530
Enrita: Finns fler än GIAC som kan få upp en 335i i 16 PSI i Sverige med flash.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Carl530: nope.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
och Big Tom har 100% rätt.... jag har kört med GIAC som är en underbart flash och väldigt powerfull men nu med Procede kan jag säga att skyllnaden i körbarhet är 0 . jag behöver kanske ha en tune som jag kan ställa in lite själv eftersom jag har starkaste 335i i sverige/europa men att kunna sänka laddtryck med dator i 2 sekunder och att bilen kör precis lika bra är bara priceless. Gillar man att mecka med mjukvara då är procede den bästa som finns. vill man ha en mapp som funkar då är båda GIAC eller ESS perfekt .

igen IC måste man byta ... och Nisse jag skulle gärna se dig fixa downpipes för detta bil :-) kanske du kan starta din egen business .... :-)
carl530
Enrita:
Det var ingen fråga utan ett påstående.
V-tech har kommit runt denna spärr, nu säljer dom Dock även procede.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
tack för info carl 530. bra att Vtech har lyckat fixa högre boost också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.