AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.449

Lämpligt byta skadad vindruta med begagnad..?

kn
6
knight_rider
328i Coupé -95
Hej,

Vindrutan på min e36 coupé har spruckit pga. stenskott. Har endast trafikförsäkring och vill komma så billigt undan som möjligt och undrar således om det är nån idé att plocka av en vindruta från motsvarande modell på skroten, och ersätta den skadade..? Snackade med en mekaniker som sa att det är svårt att få av en vindruta pga lim osv. Är det hopplöst eller..?

Tack på förhand.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Är det lönt att försöka ta en vindruta från en skrotad bil när en ny
vindruta kostar 1400:- ?
kn
6
knight_rider
328i Coupé -95
Tja, det är en prisskillnad på 1200:-, och jag vill ju komma billigt undan. 1400 spänn för en ny vindruta är inte direkt dyrt men var hittar man vindrutor för det priset..?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det finns säkerligen risk för att man tar sönder en ruta när man försöker demontera den då dessa är limmade.

Bytte för inte sålänge sen på min E34, men kostade dock lite mer än 1400 SEK. Schmiedmann har tex från 1600 SEK, men sen tillkommer frakt (och en vindruta är ingenting jag kan bara lägga i bagageluckan på min bil eller ta under armen från Posten eller liknande).

Glöm inte bort arbetskostnad och eventuella plastlister/clips också.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan aldrig vara värt det. Glasmästarna har en särskild kviv med en wire och ett draghandtag att skära limmet med, men tänk dig att du kämpat dig runt rutramen försiktigt i en timme och spräcker rutan på sista decimetern ;) Skillnad när rutorna satt löst i gummilister, men även då kan man spräcka en ruta om man är oförsiktig.
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
vissa försäkringsbolag har en fast självrisk på rutbyte, jag har t.ex. 1500 på min försäkring och då blir rutan så billig. de enda ja behöver göra är att boka tid och lämna bilen rätt dag! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.