|
|
|
|---|---|
|
Min baklucka går inte att öppna manuellt. men trycker man på knappen på nycket så far luckan upp. vad kan det vara för fel? bilen är en 528Touring-97 | |
| Kolla kabelstammen i skarven lucka/kaross. Förmodligen bara kabelbrott. | |
| Nja om det var kabelbrott så skulle väll inte luckan gå att öppna överhuvudtaget? Kan ju vara handtaget som gett upp med | |
|
På vilket sätt har handtaget gett upp? där man öppnar är det en mjuk gummi filt (mellan regg belysningen)är det nått där inne som har gått sönder? bilen har mjuk stängning |
|
|
Knappen i bakluckan påverkar en mikrobrytare vilken styr ett relä monteraT inne i bagaget bakom någon panel. Relät matar ström till motorn som öppnar själva låset. Om kabeln mellan mikrobrytaren och relät går av så kan du inte öppna luckan utifrån men fortfarande öppna via knappen på nyckeln. Fjärrstyrningen styr relät via en annan kabel. //Göran |
|
|
ok då kan det vara relä kabel mikrobrytare om jag fattar det rätt? eller är det bara kabeln som är trasig efter som man kan använda knappen på nycken? |
|
|
Håller med.. Antingen microbrytaren i handtaget som är sönder (inget ovanligt) eller så är det brott på en kabel mellan lucka o bil (inget ovanligt). Dra lite i kablarna.. brottet kan vara en liten bit in under innertaket i bilen.. Har haft det på mitt brosljus i luckan och detta brott satt en bit in.. fick ta i lite för att få ut kablarna.. |
|
|
Jag har liknande problem med min 528 sedan -98. Skillnaden är att bakluckan inte öppnas med knappen på nyckeln heller.. Har även provat knappen inne i kupén, det bara "surrar" i bakluckan. Men öppnas inte.. Man kan öppna om man vrider nyckeln i låset. Handtaget känns skumt, den sjunker in. Dvs ger med sig lite.. Kan det vara den som spökar, kan den påverka knappen på nyckeln alt. knappen i kupén?? |
|
|
Jag har ett fullt fungerande handtag med microbrytare om det hjälper någon, är från sedan men vet ej om det är samma till touring? |
|
| Jamo81: Jag hade samma symtom på min o det visade sig vara kabelbrott. Du kan öppna bagagelyckan genom att krypa in till skuffen genom att fälla ner baksätet. Öppna sedan plastluckan som sitter med 2 (?) fästen o så hittar du ett litet "handtag" med snöre som du sedan drar i. Skuffen öppnas då manuellt. Öppna sedan gånggärnen som sitter på vänster sida (om du står bakom bilen). Kolla sedan om det är kabelbrott i nån av kablarna. Relativ enkelt att kolla, men lite pilligt att få ihop kablarna om de gått av. Det går med lite tålamod. Jag lödde mitt o det har funkat i snart 1 år nu =) Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.