|
|
|
|---|---|
| Har köpt en 530D -04 och fått allehanda problem med felmeddelanden vid kallstart som försvinner om man stänger av bilen och startar igen. Batteriet är alldeles nytt och enligt säljaren har något åtgärdats på generator/laddningsregulator, oklart vad. Jag mätte batterispänning igår, bilen var ordentligt varmkörd vid mätningen: ca 12,9V. Med motorn igång fick jag 15,2V. Jag är ingen expert på bil-el men är inte detta ca 1 volt för mycket? | |
|
Det du absolut rätt i. För hög spänning kan förstöra batteriet också, så kör tillbaka och påtala detta för verkstaden. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Tack för snabbt svar, ville bara få det bekräftat. Säljaren har lovat åtgärda problemen men man är ju lite nyfiken. | |
|
Blev IBS omprogrammerat i samband med batteribytet? Om spänningen ligger stadigt över 15 Volt så är det inte bra. Kolla även efter eventuella felkoder. Mvh |
|
|
Vet inte alla åtgärder som vidtagits, då den inte var i min ägo när jobbet gjordes. Laddspänningen pendlar lite mellan 14,8 till 15,2 V, och det ser lite fladdrigt ut ibland. Har kollat felkoder och en intressant som dök upp var "för hög spänning till styrdon" Övriga felmeddelande som kommit upp displayen i bilen är ABS, däcktryck och Transmission failure. Alla har försvunnit när jag startat om bilen. Billen ska in på BMW-verkstad snart för utredning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.