|
|
|
|---|---|
|
Jag har en bmw 525 e34 touring 93 som har nåt sjukt knepigt elfel. Mitt batteri blir urladdat på en natt, och idag så mätte jag tjuvström och konstaterade att säkring 33 och säkring 32 var tjuvarna. Och om man stoppar i ena säkringen typ 32 så drar den 0.14 a , drar man ut den och stoppar i säkring 33 så drar den 0.14 a , men om man har båda i så drar båda 0.14A. De gör mig helt tokig för jag kan inte fatta vad som är fel. Och säkring 21 drar typ 0.02 A och de är väl helt okej med tanke på att den är till belysningen invändigt. Så jag skulle jätte gärna vilja ha hjälp med det här:) Tack på förhand:) | |
|
Testa att ta lös grundmodul och relämodul i tur och ordning och se om strömmen minskar. Det händer att dessa strular på E34:or. De säkringar du nämner omfattar innerbelysning, centrallås, fönsterhissar, eltaklucka och originalmonterat larm. Vad jag vet så styrs alla dessa funktioner förutom larmet (kanske?) av grundmodul och relämodul. //Göran |
|
|
Jag har tänkt på att höger bakdörr inte låses med centrallåset, kanske har nånting med det att göra? Okej, vart sitter dom då och hur ska jag gå till väga:)? Är rätt så ny med bmw så jag har inte riktigt lärt mig allting om dom. Mvh Thomas |
|
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
RM (Relay Module) och GM (General Module) sitter normalt sett under baksätet. Lyft bort baksätet och på vänster sida hittar du en plastlåda Länk Skruva loss locket och där har du GM och RM Länk |
| tackar så mycket ! De blir ut och kolla de på en gång sen :) . Nån annan som har en aning eller en idé om vad de kan vara :) ? | |
|
Problemet med låset i din bakdörr beror mest troligt på att centrallåsmotorn tröttnat och gett upp. De tenderar att göra det med tiden. Mindre troligt är att en kabel är av t ex vid passagen i dörröppningen eller att något stag inne i dörren hoppat loss. Sedan 2002 har jag ägt totalt 3 st E34 och fram till idag bytt 3 st centrallåsmotorer. På mina 2 nuvarande E34:or väntar ytterligare 2 på att bli utbytta... Angående potentiella strömtjuvar i grundmodul och relämodul. Själva intelligensen sitter i grundmodulen och relämodulen är en "slavmodul" med diverse relän vilka styrs av grundmodulen. Mitt tips är att börja med att ta lös grundmodulen för att se om den ligger och håller igång ett eller flera relän utan anledning. Som steg 2 testar du att sätta grundmodulen och tillbaka ta lös relämodulen för att se om något har hänt med den. Hör av dig så får vi veta hur det går. Lycka till. //Göran |
|
| tackar så mycket för tipsen , ska gå ut och kolla det när jag kommer hem :) . Jag skriver här när jag har kollat det ! :) . Mvh thomas | |
| nu känner jag mig jätte dum , hur får man bort gm och rm :) ? Jag har försökt på alla möjliga sätt men får inte bort de :p. Mvh thomas | |
| när jag öppnar nån av alla 4 dörrar så står det där i instrument huset att bagageluckan öppnas . Kan allting hänga ihop eller ? Sen blev mitt larm skit knepigt igår och larmade hela tiden . Sen gick bilen riktigt dåligt på tomgång och när man körde iväg men efter typ 50 m då gick den som vanligt . Nåt som hänger ihop med allting ? | |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
thomasramsten : Hittade du lösningen på problemen? Vad åtgärdades? |
| Både ja och nej, bilen går som en klocka nu och alla dörrar blir låsta och allt sånt där. Jag fixade alla kablar till bagageluckan och så där, sen slängde in ett till batteri. Så nu funkar den hur bra som helst, och jag tror inte jag har nån tjuvström. Anledningen till att jag slängde in ett till batteri var för att jag har lite stereoanläggning i bilen:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.