|
|
|
|---|---|
|
Har ringt på en 325iX E30 och undrar hur pass pålitlig (driftsäker) fyrhjulsdriften är? Håller det att "gasa" med och vad kostar det om det går sönder? Vanliga fel? | |
|
Hej! Jag har sett att du tydligen är desperat efter svar, så jag vände min stol för att börja leta i högen med Tecknikens Värld som jag har intill datorn. Jag tyckte mig minnas att de har skrivit om begagnade bilar som driver med fyra. Och mycket riktigt i nr 3 år 2000 kan man läsa om det. Under vanliga fel på BMW, har de skrivit så här: "Fungerar som regel bra. Enstaka differentialer byts men det kan oftast tillskrivas förarens missriktade rallyambitioner. Visst transmissionsglapp kan komma med tiden, det kluckar och klonkar då vid pådrag/avdrag. Oljeläckage fån fördelningsväxellådan förekommer, håll koll för det blir svindyrt om lådan går torr!" Hur mycket vill de ha för den? |
|
|
Tack för svaret! Han vill ha ca 22 000 kr för bilen. Kamaxeln är bytt till en 288-graders trimkam för 1600 mil sedan. Enligt ägaren funkar fyrhjulsdriften problemfritt. Det som behöver göras är byte av framruta, nytt förarlås, och lagning av en liten reva i förarstolen. Jag gjorde ett registerutdrag igår och då stod det att bilen har haft 28 ägare sen 88. Kan det verkligen stämma? (tacksam för alla svar) |
|
|
Hej Har bilen gått 22000 mil med 28 ägare kan bilen vara helt slutkörd. Men har alla ägarna varit rädda om bilen kan den också gå 10000 mil till utan några större problem. BMW är ju kända för att ha driftsäkra bilar. Men hade jag varit i ditt läge hade jag tagit den till en BMW-verkstad och låtit dem göra en riktig koll på den innan du köper den. Säger dom att den är bra så är det ju bara att köpa. Mr M Power |
|
frazze |
Sohlberg: Tag ett kompressionsprov på motorn...sen vet Du vad du köper...... frazze |
|
Jag har också en reva i min förarstol. Vad kan man göra åt det? Kan man byta klädsel eller behöver man köpa en helt ny stol. Jag vill inte ha något ful överdrag från Biltema. |
|
|
Viskoskopplingen på en ix skall vara så att säga underhållsfri, men visst, det finns alltid undantag. Oljan i diffrentialen bör bytas med jämna mellanrum, och är det gjort så skall det vara stabilt. Angående reva i klädsel, ringde för ett tag sedan till min lokale BMW återförsäljare och frågade vad det kostade att köpa en ny klädsel. Klädseln är två delad, rygg plus säte, och kostar ca. 800:-, per del! Så jag tyckte som inte att det var värt det... =) Händig som man är så tog jag av klädseln från sätet, sedan köpte jag en bit svart galon och lappade igen revan med. Resultatet måste jag få säga blev helt okej, klart bättre än en trist reva, och nu tänker man inte riktigt på att sätet är lappat. |
|
|
Men jag har en extremt stor reva i sätet. 15-20 cm och det ser för jävligt ut |
|
|
En rutten iX kan bli en väldigt dyr affär. :-( Det finns rätt mycket specialgrejer på iX:en och de är som regel INTE billiga... Jag brukar rekommendera iX spekulanter att leta reda på ett fint ex och betala lite mer. En 22.000kr chansning kan man göra när man har haft iX tidigare och vet vad man ska kolla på och vad saker och ting kostar, samt kanske har lite delar liggande. Det är min åsikt... En frisk iX är en helt underbar bil! Med några mindre modifikationer är den riktigt busig också, om man nu är ute efter det. :-) Klädseldelarna finns som separata reservdelar hos BMW. Gäller bara att få fram exakt vilken färg man har. Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Kan bara säga som så att jag inte hade en reva, utan klädseln var bortnött på en yta av ca5*5cm, på den klassiska "inglidningsstället" på förarstolen =) Så visst, resultatet blev inte som orginal, men bra nog mycket bättre än hur det så ut förrut! |
|
| Man kan tycka att man gör en bra affär när man handlar bil i våra grannländer, men man ska ha i åtanke att man får lika lite betalt för bilen när man säljer den här hemma som man gav för den. Det finns alltså 2 olika prissättningar på samma bil, import och svensksåld. Appropå M-technic, det har inget med bilen M3 att göra. M'et står för att bilen är utrustad med ett chassie och/eller ett spoilerpaket som är framtaget av BMW Motorsport, därav M'et. Så man ska alltså inte dra några paralleller med bilen M3, för den är helt omarbetad av BMW Motorsport. | |
|
Är jag trött idag eller? Svarade på helt fel inlägg, glöm det jag skrev ovan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.