|
|
|
|---|---|
| hej när jag kom hem för en stund sen och stängde av bilen (e39) lyste det högra bakljuset trotts allt var avstängt, slog på tändningen på bilen så allt börja lysa och då märkte jag att blinkersen var på åt höger kan det ha något att göra att det lyste trots bilen var avstängd för det sluta efter jag tagit tillbaka blinkersspaken. Någon säkerhets grej så inte strömen ska dras ur kanske? / Henrik | |
| Kallas park,ljus likadant åt vänster skall vara så. parkerar man på mörk gata skall man tända den sidan som mynnar mot vägen skall även lysa fram. | |
| Tror nog du har (follow me home) funktion på bilen också. när du stängt av bilen drar du blinkers spaken mot dig så tänds lyset och lyser ca 30 sec för att lysa upp infarten när det är mörkt. | |
| ska prova det imorgon för kallt ut för att gå ut och kolla... | |
|
Så är det på min också.. Blinkar jag till höger och stänger tändningen lyser höger blinkers fram och bakljus konstant (likadant åt vänster) Stänger jag tändningen och blinkar med helljuset tänds framlampor och baklampor i X antal sekunder. |
|
|
Åtminstone har de tysklandsimporterade denna finurliga parkeringsbelysning. Vet ej om svensksålda bilar har detta, för jag tror inte det är lagligt i sverige att ha parkeringsljuset på ena sidan bara....? Man kan välja vanlig p belysning med ljusvredet, eller blinkerspak åt respektive vänster eller höger sida för att tända parkeringsljuset på ena sidan, kanon smart.... En gång BMW - alltid BMW |
|
| detta har jag också märkt på min bil, alltså om man trycker blinkersspaken åt höger så tänds enbart höger lampa fram och bak och samma sak åt vänster och min bil är s-såld :) | |
| har prövat lyser båda fram och bak men fram lyser bara parkeringljuset och den är svensk såld | |
| Denna finess fanns på mina föräldrars E28 anno 1988. :) | |
|
Så även Opel Rekord GLS -86. Även min sv-sålda 530-02 har funktionen, t.o.m. beskriven i manualen. |
|
| Ford Tanus -61 hade denna funktion också | |
| Risken är ju att glömmer man blinkersen på så kan ju batteriet laddas ur! | |
|
Man brukar kalla systemet för positionljus. Även min F11 från 2011 har den finessen men jag har det blinkerssystemt att jag kan inte glömma blinkspaken i ett blinkläge. På min bil aktiverar man positionsljuset genom att dutta till blinkspaken när tändningen är avslagen. Jag har använt det några gånger där jag vill varna lite extra att min bil står där den står. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.