AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.202

Farligt med mycket mil på audi 2.0?

Tjenare! Har fått tag på en billig Audi 100 2.0 -92. Den har 4 ägare och är svensksåld, känner han som äger den nu så jag vet att de sista 16000 milen är oljan bytt med 500 mil intervaller.

Det är bytt mycket på senaste tiden (5000 sek) men inget motormässigt, är det någon som tror att det är risk för ras när den gått 36000 mil? Jag vet att det är mycket men det är väl underhållen på senaste tiden. Kamremen är 3000 mil gammal =)

mvh andreas
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Är det den 4 cyl ABK motorn? Om så är fallet så tror jag inte det är någon större fara för ras. Det är en stabil maskin, men tråkig. Vad jag hört via nordicaudi.com så är det en och annan knacksensor, läckande oljetryckskontakt, felaktig temp sensor, termostat så kan gå. Inga allvarliga saker.

De 5 cyl maskinerna brukar allt som oftast benämnas som skottsäkra av audi-folket.

Men kolla vxllådan.

Mvh Martin
tack för svaret. jo det är den 4cyl 2.0an (abk). växellådan är riktigt fin, dock i mitt tycke alldeles för lågt utväxlad =)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jotack. Den är lågt växlad, tyvärr. Dock en ganska seg bil men det är en utmärkt bruksbil. Man kommer in i gunget och intar en avslappnad körstil. Inredningskvaliteten är mkt bra och materialen i säten och dörrsidor är i princip omöjligt att slita ut.

Byter du olja själv kan jag rekomendera swedols helsyntet. Drygt 200 pix för fyra liter. Rätt klassad för motorn.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.