AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.463

passagerar airbag ur funktion!

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Någon som har haft liknande problem? Har en 118dM -08 som airbagen på passagerar sidan har börjat lysa. Den är manuellt avstägningsbar men vi har inte testat denna funktionen.

Var inne på BMW idag och dom kunde göra en felsökning på bilen men det skulle kosta 1100 SEK. Så jag fick inbokat en tid den 7 mars.

Jag mena på att detta är ju en av grundstenarna i en bil och borde hålla i mer än 2,5 år. Han sa att man kan skicka iväg en Goodwill ansökan men det är inte säkert att BMW godkänner den.

Vad tror ni, hur stor chans är det att BMW tar på sig kostnaden för att fixa airbagen?

Jag menar en bil för närmare 300" ska väl hålla mer än 2,5 år?

Mvh
Kristoffer
Javisst. Tråkigt när det händer, får hoppas att det är en kontakt som lossnat eller nåt annat billigt.
Min airbag sitter löst och kan låta mycket när den kommer i resonans. Får se om de vill åtgärda det vid nästa service, jag påtalade ljudet inom garantitiden och då gjorde de inget... har nu själv hittat felkällan.

Åt andra sidan, kan man köpa en 300" bil, kanske man kan ta en tusing här och där också? Ifall man har lite otur och nåt går sönder? Inte personligt, men ibland kan man ju undra om hur vissa tänker när de köper premiumbil, knappast att en dyr bil = billigt att laga...
Än så länge är dyra komplicerade tekniska prylar inte befriade från att kunna gå sönder, dock man hoppas att det inte sker lika ofta som på billiga enkla grejer (har du ägt en fransk bil nån gång?? ;-) dock 508 verkar mums...).

Vill man slippa sånt här kan man numera köpa en Mitsubitshi eller Hyundai mm.. I andra länder kan man oftast utöka garantitiden på premiumbilar, men ej i Sverige?? Dock kostar även det flera tusenlappar...

Lycka till
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
jo visst kan man betala men frågan är om man ska behöva göra det. Reser mycket i jobb samt bott utomlands i många år och utanför Sverige betraktas BMW som det premium märke som det är!?Skulle jag köpt en BMW och sen någon av säkerhets detaljerna skulle fela på en 2,5 år gammal(ny?) bil utomlands så skulle dom inte begärt 1100 SEK för en jäkla felsökning om det är hos samma handlare som vi köpt bilen av.... Kan inte hjälpa det men jag tycker det är för jävligt!

Hur lång tid tar det att koppla upp bilen och göra en felsökning? Får dom inte upp felkoderna direkt om de är något problem?

Ett exempel, vi bilade ner till Croatien en sommar för några år sedan. På den tiden hade vi en 316 compact. Vi fick problem med bilen och var tvugna att söka upp en BMW verkstad i Slovenien. Inget kink alls utan dom tog in bilen direkt, fixade problemet och lämnade tillbaka den nytvättad och städad och fixad. Det kallar jag service!
Har ingen hjälp med ditt problem. Men kan säga att det dykt upp även på min -10. Ska snacka med verkstaden när jag lämnar in till service snart
Airbagsensorn som sitter i sittdynan är extremt känslig mot punktbelastning, tex att man sätter ett knä eller handflata med hyfsad tyngd bakom. Gjorde detta i min gamla E46:a och fick samma felmeddelande, mekanikern sa att det är vanlig att den går sönder pga detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.