AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.194

Varningslampa bromsbelägg E46

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Varningslampan för bromsbelägg tändes nyss på min 320 Touring -04. Jag gissar att det är främre beläggen, men tänkte jag skulle vara säker innan jag köper nya belägg. Kan man (efter att ha tagit bort hjulet) se om bromsvarnaren har löst ut?

Själva bromsvarnaren, kan den återanvändas eller är den engångs?
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Ingen som vet?
Du kan se om bromsbeläggen är slut. Sensorn kan vara defekt ändå, har sensorn aktiverats så måste den bytas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har varningssensorn "löst ut" är den förbrukad, den "löser ut" genom att en elkrets bryts när metallblecket på sensorn slits bort av bromsskivan.

Vänster fram och höger bak sitter sensorerna.

Skulle tro att främre beläggen byts ungefär dubbelt så ofta som de bakre.
Med andra ord är chansen/risken störst att det är främre sensorn som varnar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Tackar för hjälpen! Jag har en bit till garaget och behöver ha med mig rätt prylar. Hittade dessutom ett verkstadskvitto som sade att bakre beläggen är bytta för inte alltför länge sedan.
Sensorn kan återanvändas, men oftast brister kabeln väldigt lätt när man försöker lossa den från belägget. Har du mindre tång/polygrip så kan du fått loss den utan kabeln går av om du får bra tag i själva kontakten. Själv har jag klarat få av det helt 2 gånger. Kabeln blir väldigt spröd tyvärr.

Köpte ny för 168:- och kör med den ihop vindad istället och fäst den med bunt band. Håller koll själv. Är så tråkigt med de extra 200:- för en sketen kontakt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En utlöst sensor (som i detta fallet) är förbrukad som jag skrev tidigare.

Om man byter beläggen innan man får varning, går det att återanvända den gamla sensorn om man är lite försiktig vid demontering/montering av den.

Kan dock vara bra att ha en ny i reserv om den gamla går sönder vid demonteringen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Klipp av kablen och tvinna ihop trådarna ( Om beläggen är bra,dvs inte nerslitna)

Ett tips från min lokala BMW verkstad ;)

Nackdelen är att Du inte vet när beläggen är helslut förrän det börjar skrika om bromsarna,men det fanns inga slitvarnare förr heller och det funkade ;)
Kanske det, men de 2 gånger som jag klarat hålla kontakten hel har broms lampan lyst och slocknat igen när jag bytt beläggen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Lampan slocknar först när bilen rullar och Du bromsar igen.

Annars nollställs inte indikatorn så att säga.

Tvinna kablarna och åk iväg och bromsa så slocknar lampan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.