AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.994

någon med god kunskap inom import

får hålla tummarna om att någon god själ här kan kanske hjälpa mig.

ska göra en lång historia kort.

bilen har ej gått igenom regg besiktningen pga KW inte stämmer med original,
måste jag åka tillbaka till tyskland för att lämna in den där för att återställa till originalskick?
hur gör jag, tar jag briefen jag fick när ja gjorde ägarbyte i tyskland med mig för att lämna in där på verkstad och när jobbet blir klart o sen får nya?
då med de nya kw tal som bilen har? då borde det inte vara problem med regg besiktningen i sverige då kw (effekt) stämmer med originalutförande.

snälla någon hjälp mig.
mvh
marcus
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Välkommen!

Ja, tyvärr så verkar det som om importerade bilar fortfarande måste ha korrekt KW. När du har ordnat allt i Tyskland så ska den kunna reggas i Sverige.

Mvh
tackar.

så jag måste åka tillbaka till tyskland, lämna in på verkstad och dem återställer till original KW och sen besikta den där, efter det får jag nya BRIEF o sen e det bara åka upp hit o regg besikta om den?

får jag som svensk göra dessa saker i tyskland när bilen står i mitt namn?
alltså lämna in på verkstad och besikta om den där?
Vad är de för bil och vad är gjort med fordonet för att öka effekten?

GC
Låter riktigt jobbigt, avregistreras inte bilen i Tyskland när den säljs för export?
Har du köpt bilen hos handlare eller privat?
det står inte i briefen att bilen är trimmad eller chippad, det enda som står är att den e sänkt och har andra fälgar.

MEN i rutan högre upp i pappret där teknisk data för bilen står i skrivet (vikt effekt m.m) där står det istället för 210 kW som bilen jag köpt ska ha original men istället så står det 229 kW.

bilen är köpt privat...
NYTT PROBLEM SOM JAG STÖTTE PÅ IDAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag skickade mina papper till transportstyrelsen (ursprungskontroll)
nu när jag måste åka ner med bilen till tyskland igen så ger dem absolut inte ut briefen som jag skickade till dem utan dem säger att dem e arkiverade. vad ska jag göra nu då?

utan dem papprena så kan jag ju inte byta ägare eller registrera om den i tyskland?

någon som vet hur jag ska göra?
Ja tyvärr får man inte tillbaka originalen, du kan begära ut kopior men det hjälper ju inte i detta fallet...
men hur ska man då göra om man vill åka tillbaka med bilen till tyskland och åtgärda felen på bilen.
på nått sett så måste man väl kunna få ut dem så man kan registrera om bilen där.
annars är systemet helt sjukt om man sitte rmed en bil som man inte kan göra nånting alls med.
Det skall gå att få ut ett nytt breif på nåt sätt i Tyskland, kontakta den förra ägaren så kanske han kan hjälpa till?
behövs det att ta kontakt med den gamla ägaren?
jag står som ägare i dem tyska papprena, vi gjorde ägarbyte där och då fick jag nya brief i tyskland där mitt namn står på dem.
och nu har dem på ursprungskontroll paprena och vägrar lämna tillbaka dem.

vad ska man göra för att lösa detta?
Vilken soppa, men om du står som registrerad ägare i Tyskland borde du kunna få ut ett nytt brief där?
Har läst om andra som försökt få tillbaka briefet från TS men det är tydligen omöjligt....skön byråkrati...sen är väl nästa problem att få TS att godta det nya briefet om de nu redan har reggat bilen baserat på det nu existerande briefet...
Tyvärr du får nu bita i det sura "äpplet" om du inte tvunget
vill ha denna specefika bil.
Detta blir dyrt alt är att sälja den i delar
Hur menar du med dyrt?
Att återställa den i org skick och alla turer med resor, rep,
sen är ju allt relativt vad det är för bil vad man betalat för den,
inget av detta framgår ju i TS inlägg.
Hade bilen varit köpt hos en handlare kunde han bytat in den mot en
bil som hade gått att bes utan problem i sverige ev sålt den sen köpt rätt bil som han vill ha.
Tappa inte modet nu det finns kanche en "lucka i systemet som löser det hela"
Med lite trixande löser det sig nog.
Mitt tips första förlusten är den billigaste
har pratat med dem på ursprungskontroll och dem enda som kan få ut briefen som man skickat in är en annan myndighet, om man e i tyskland och ber dem att ringa o kräva briefen så måste dem på ts lämna ut den.

om jag nu förstått det rätt hos deras kundtjänst på transportstyrelsen.
Hur går det?
hl
6
hlb
Z4M -06
Jag hade detta problem för 4 år sedan. Köpte en bil som var sänkt och detta var infört i Fahrzeugbrief. Löste detta genom att köpa orginalfjädrar och montera dessa. SBP godkände då bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.