AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.584

Nybörjare kollar 335d -07 osäker...

tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Hej! Första inlägget o hoppas på lite hjälp. Kollar på en 335d Touring från nov 2007 med 9500 mil på mätaren. Den är importerad från Tyskland och visuellt verkar allt vara i sin ordning. Det jag vet är att den gått som tjänstebil 3 år i Tyskland för att senhösten 2010 importeras till Sverige. Nuvarande ägaren har bara haft den i 3 mån men vill av någon anledning sälja den, orsak som är okänd för mig. Priset på 270 kkr och det faktum att förra ägaren redan gör sig av med den gör mig lite misstänksam. Utifrån denna bakgrund - hade ni dragit er ur? Om inte, finns det annat jag ska kolla upp för att kunna bedömma bilen bättre. Ska jag hellre välja en 330 eller 325 pga kända fel på just 335:or? Kan jag ta reda eller på nått sett se på bilen om den körts som ett as? Finns det någon bra testverkstad runt Malmö för att bedömma skick på motor, chassi o koppling? Många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig.
Om jag skulle köpa bil i den prisklassen så hade jag granskat den väldigt noga. Tro inte på ett ord utan kolla upp allting själv med oberoende källor. Ring verkstäder och tidigare ägare i tyskland t ex för att verifiera miltal och servicehistorik. M-test kan man väl fortfarande göra i malmö också tror jag.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ganska viktigt och relativt enkelt att kolla mätarställningen. Kolla upp i serviceboken vilka miltal, datum och BMW verkstad bilen varit servad på om allt stämmer dra iväg ett mail eller ännu bättre ring BMW verkstan i tyskland direkt. (Stämplarna från BMW verkstäder har telefonnummer) Du kan också googla telefonnummer för att dubbelkolla så att det verkligen är äkta och går till auktoriserad BMW verkstad och inte någon liten skum verkstad som gjort stämplarna i samband med skruvning...

Jag gjorde på detta sätt när jag skulle kolla upp min E38 eftersom den gått väldigt lite. De tyska BMW verkstäderna är faktiskt mycket mer hjälpsamma än jag trodde och de pratar engelska bra. Allt du behöver för att de ska få fram allt som är gjort hos dom på bilen är chassinummret.

BMW 4 Life
tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Jepp, det är precis så jag känner. Kanske lika bra o kolla på annan kärra. Att kolla servicehistorik i Tyskland känns inte lätt precis även om jag kanske skulle kunna få fram nått mha chassinumret... tror jag... Kan Carfax hjälpa mig ang historiken eller rapporten är blank iomed den är importerad? Detta var svårt... :( En M-test skulle klart vara lysande att få gjort.
tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Postade innan jag såg ditt svar CTech. OK, det kanske inte är så struligt ändå. Det verkar ha gått smidigt när du gjorde din efterforskning ju. Ska se vad jag kan få fram o höra med handlaren så jag kan få ta del av serviceboken. Tackar för svaret. Fler åsikter tas tacksamt emot.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, det var mycket enkelt att få fram all service och reparationshistorik trots att min bil är mycket äldre. Om telnummret inte skulle stå på någon stämpel kan du söka på nätet efter verkstadsnamnet/adressen hos BMW och den vägen få fram telefonnummret till dom.

Om du är nyficken på vem som ägde bilen i tyskland och hur många ägare står det i fahrzeugbriefet. Du kan enkelt beställa en kopia på det här i sverige från bilprovningen tillsammans med registreringsbesiktningspappret.

Kolla också begagnatguiden och checklista här på AP, där står en del bra info också.

BMW 4 Life
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Vad har 335D för "vanliga" fel? Har dom samma turbo problem som bensinmodellerna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.