AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.537

Konstigt ljud från motorn bmw e92 m3

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ideér eller förslag på vad detta kan handla om? (min bil) stått i garaget sedan november, startar och varmkör den en gång i veckan c:a, ljudet försvinner nästan helt när den är varm....har för mig att den lät lite innan avställningen oxå men dock ej lika mkt! Ljudet förvinner direkt så fort jag nuddar gaspedalen, behöver jag oroa mig??

billen är sv.såld, 1 ägare, 3800 mil på mätaren

Länk

Länk

tack på förhand
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
*edit*

fungerande länkar

Länk

Länk
Är det det där lite "gnisslande" högfrekventa ljudet du tänker på?
Inget jag skulle oroa mig för isf, låter nästan som om det skulle kunna vara "luftpumpen för renare avgaser" (finns det en sån???) som gnisslar liite eller nån remskiva eller liknande som sjunger lite...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ok fast ljudet kommer från insidan av motorn, nedanför ventilerna någonstans...hmmm...så ett besök på bmw behövs inte bara för säkerhets skull? kan det ha något att göra med att den stått i garaget sedan november och inte varmkörts så mkt? för jag menar ljudet försvinner i princip helt när oljan är varm...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
glömde, yes gnisslet...
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
testa slå av ac kompressor och se om ljudet avtar.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Glöm det.
Såg att det bara var när den är "kall" dvs innan normal driftstemp. Min m5 e61 är likadan, väsnas lite vid luftpumpen.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sallepwr>> tack för tipset, ska pröva det, översatt så menar du slå av ac funktionen?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ok då hoppar jag a/c:n

så ljudet du hör på filmen är detsamma? (gnissel,kvitter)
Bomis: Luftpumpen kan du inte slå av...Luftpumpens uppgift är att pumpa lite extra luft till avgaserna så "katten" kan förbränna bättre. Luftpumpen brukar gå så länge motorn är "kall". Att slå av AC kommer inte göra nån skillnad. Det du kan göra för att förvissa dig om att det verkligen är luftpumpen som ger ljudet är tex att rycka kontakten till dess magentkoppling, men gör man det är risken att man får en felkod o tänd motorstyrningslampa i värsta fall...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Ok

Spontant känns det inte som man behöver oroa sig då...ska be dom lyssna på bilen oavsett till våren....
Har precis samma ljud på min 2007:a. Slå av/på AC gör ingen skillnad.

Bytte AC-rem och generratorrem, men det hjälpte inte heller. Dum som jag va, så kollade jag inte löphjulen/sträckarna när jag hade ut fläkten. Remmarna sitter precis där oljespill från filtret och påfyllningslocket hamnar, så jag trodde det skulle räcka med rembyte.

Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Min bil har inte det klingande ljudet vid tomgångskörning.
Jag skulle låta någon duktig BMW mek som har vana för dessa bilar lyssna.

Mvh
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ph_gbg>> så du tror att det är dessa som orsakar ljudet? hade du bilen inne hos bmw så dom fick lyssna på motorn?
Jag och testgubbarna på motormännen trodde på remmar/löphjul... Jag har bara varit på BMW-karosseri (vindruta+vakumsug dörruppslag), har inte vart på service än.

Nästa steg är att köra motorn utan remmarna, då kan man eliminera löphjulen, vattenpump, generator, AC-kompressor, servopump. Du kan väl berätta om det hjälpte ;-)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ph_gbg>>har precis dragit iväg filmerna till bmw, dom skulle kolla och återkomma, bilen står i garaget till slutet på april, mitt ljud låter som om det kommer från vänster sidan av motorn straxt nedanför insugskåpan/cylindertoppen eller vad det nu heter....

kommer först kunna svänga förbi bmw i slutet på april när jag ställer på bilen....

tack för tipsen!
Ett tips varmkör inte bilen en gång i veckan när den är avställd. Låt den stå, motorn tar ingen som helst skada av att inte bli startad på några månader. Det är bara onödigt och ohälsosamt för motorn att varmköra den en gång i veckan.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vet inte om folk inte hör högfrekventa ljud på AP ??;), men det låter precis som om en mutter/bricka/grenrörsbult/slangklämma lr lik som skallrar emot blocket!?

Har du kännt så att allt sitter fast?

Varmkör inte !! det är skadligt och sliter mycket på motorn när du inte kör iväg och motorn får motstånd.

Lämna in till BMW är mitt råd då du har garanti!!

Med vänlig hälsning,

Fredrik

BMW CS #07491
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
hej

ljudet försvann av sig själv när jag fått lufta den lite efter påställningen i våras. Mao inget fel på bilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.