AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.390

e34 dricker kylarvätska

18
götisk
530iA Sedan -93
Min 530 e34 dricker glykol av någon anledning, jag har haft bilen i ce 4 månader och jag har fyllt på med ca 5 liter totalt vid olika tillfällen.

Vad kan det vara för fel och vad är symtomen för de olika felen?
Kan det vara topplockspackningen, och hur märker man det i så fall?
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Det kan vara läckage på någon slang eller på kylaren, vet inte om de kanske kan läcka från vattenpumpen.
Hur ser oljan ut? Är det jättemycke vitt klägg i oljan eller ryker den jätte mycke vitt från avgas?
18
götisk
530iA Sedan -93
Det ryker ju när den är kall, men så fort den fått upp tempen så ryker det som vanligt liksom.
Men första kilometern så ryker den ganska mycket vitt.

Kylaren ser ny ut, kan det ha nått med saken att göra?
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
kolla termostathuset packningen kan bli dålig där för där läckte min e39 / henrik
Visa användare
12
The_Nuke
540/6 E34 Touring -96
540IA E34 Touring -94
Börja kolla vattenpumpen samt alla kylslangar vid torpedväggen.

Hadde samma problem med min förra 540ia -93 och det va en packning på en koppling till automatlåde kylaren som läckte, fick också fylla på ca 1 liter i månaden.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Hmmmm glad i alkohol kanske borde in på torken ;)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla om den läcker i O-ringarna uppe och nere vid expansionskärlet. Mina 2 senaste E34:or har haft den sjukan.

Lägg pappskivor under bilen när den står parkerad över natten så ser du var den läker kylarvätska. Jag hittade läckaget i en av bilarna tack vare spår på garagegolvet.

//Göran
18
götisk
530iA Sedan -93
Det där med automatlådekylaren låter intressant, jag har ju en automat och den plingar till om getribeprogram el vad det heter, dvs att den stryper all el till automatlådan och det funkar inte att lägga in sportläget etc. Kan det ha att göra med kylaren, om det är en koppling till automatkylaren som läcker eller liknande?
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
mitt råd är också att du skall ha någon pappskiva under bilen när den är parkerad, då kan du se på ett ungefär vart det läcker ifrån ;)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Min gamla 525:a drack också vatten, tog mig ett halvår att hitta vart. En slang under insuget med ett mikroskopiskt hål i.. Allt vatten dunstade bort med så man såg aldrig att det läckte.

Har du möjlighet så trycksätt kylsystemet så bör du se vart det tar vägen.
18
götisk
530iA Sedan -93
Jag har nu provat att hälla i någon typ utav kylartätning som jag köpte på mekonomen för ca 170kr, såg ut som matolja med en jäkla massa lakrisströssel i, skruvade bort slangklämman till den över slaggen till kylaren och hällde ner det där, precis som det stog, så nu återstår det att se om det blir nå bättre.

Jag passade även på att fylla på kylaren med ca 2 liter glykol och ca 5dl vatten.

Någon som har provat någon slags kylartätning?
Jag tror den hette nått med bars den jag köpte, hittar den dock inte på deras hemsida.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har provat slå i tätning på min när kylaren, termostathus och någon slang läckte. de blev tätt men höll inte särskilt länge. de enda jag inte bytt nu är packningen till termostathuset och de har läckt lite, lite där i över ett 2år nu.....

BMW ownz
Min 530 läckte också vatten, och detta var anledningen som jag hittade någon vecka efter att den varnade för låg vattennivå första gången:

Länk
Länk
18
götisk
530iA Sedan -93
Jag tror inte att det är själva radiatorn som är felet på min då den ser väldigt ny ut.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bämvä: den där kylaren va ju fin! du skulle sett min! fick en chock när jag tog loss den....

BMW ownz
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
jag såg att någon annan också hade nämnt vattenpumpen, kolla upp det också! kolla i serviceboken när den byttes senast?risken är ganska stor att det skulle kunna vara den också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.