|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 330dA E91 från 2006 och när det är runt -15 och kallare så är den riktigt trög att starta, ibland så startar den inte alls... Batteriet vet jag att jag måste byta, för ibland när det är riktigt kallt och man försöker starta så går det inte och alla givare i bilen börjar få spader...Är ett original 70ah som jag laddar 3-4ggr i veckan. Har aldrig haft diesel innan men jag vet att man ska låta den "glöda" ett tag innan startförsök, men hur aktiverar man glödningen? Är det genom att trycka på startknappen så tändningen går igång och hur länge bör man glöda? Sedan hur mycket kan en motorvärmare hjälpa till? Hört att det finns olika värmare där ena är för oljan och den andra för kylvätskan... Sista grejen är om man väl får igång den i -20 så låter ju inte motorn bra, låter som den får lida rätt bra...men efter ca 10 sekunder så låter den normalt, men är det nått som kan paja i början där? Tacksam för svar, som sagt....första gången jag kör diesel! MVH Adde | |
|
Kolla om du har några felkoder på glödstiften, dieselmotorer i allmänhet kan låta fruktansvärt ett kort tag vid kallstarter under -10 utan att nåt är fel... Vilken värmare som helst är bättre än ingen. Mvh |
|
|
Ja min låter också lite råare en kort stund när det är riktigt kallt och jag inte har haft motorvärmare på. Har också startproblem trots att jag bytt glödstift (hade felkod på två glödstift). Fick tips om att det kunde vara glödreläet också och har nu skaffat ett nytt men inte monterat det än. . Har även ett dåligt batteri och tänkte prova med ett annat och se om det kan vara boven. Min motor tänder dock så det känns inte som det skulle vara batteriet. Tyvärr är det ju inte så kallt längre så det blir svårt att veta om ovanstående löser problemet. Har en DEFA-värmare, vet inte vilken typ det är men den fungerar mycket bra (används både hemma och på jobbet och bilen startar alltid när den har varit på) |
|
| Angående glödningen så ska man på min bill vrida nyckeln och vänta tills lampan för glödning släcks och därefter starta när det är kallt ute. Kolla instruktionsboken. | |
|
Tack för svaren! För att kolla felkoderna, är det via OSD uttaget du gör det eller går det att se på nåt annat sätt? Ang. instruktionsboken så är bilen importerad från Tyskland och jag körde en translate på stycket som handlade om glödning men översättningen blev sådär ;) Får ringa BMW, borde väl kunna sånt... |
|
| Har samma problem med min när det är kallt, men för mig hjälper det att starta webaston i ca 10min. och då startar den utan problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.