|
|
|
|---|---|
|
Min 523iT -97 startar inte, den får inget bränsle. Jag gjorde en diagnos med hjälp av CarSoft 6.5, det hittade en felkod som sa "69 bränslepumpsrelä". Självklart bytte jag reläet, försökte starta, men bilen är fortfarande död. Testar på samma sätt med tre olika reläer av samma typ. Forfarande död. Bränslepumpen går om man byglar reläet, så pumpen är det inget fel på, och bränslet kommer hela vägen fram till fuelrailen. Försöker man starta så hostar bilen till, går ett par sekunder för att sedan dö, dvs när den inte får mer tillförsel av bensin. Det verkar alltså som om bränslepumpsreläet inte får någon signal. Så, var kommer signalen till reläet ifrån? Någon databox eller modul eller liknande? Startspärr som aktiverats? Som tur är har jag en 523i -98 som jag kan låna delar ifrån, och testa. Hoppas på några bra idéer som löser felet! MVH Niklas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Signalen kommer från DME motorstyrningen när EWS -DME synka varandra, men även tändningen ska vara blockerad, du får mäta signalen vid reläet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla säkring 31 den matar spolen 86. till bränslepumpsreläet, dock så ligger det ABS/ASC på samma säkring. Jorden 85 till reläspolen görs i motorstyrningen när rätt startspärrsignal erhålls. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tjenare Hasso och tack för hjälpen, nu startar bilen igen. Jag hade missat att det fanns fler än en säkring till bränslepumpen. Nr 17, 31 och även en i bagaget, nr 54 (inte helt hundra där). Tack så mycket! MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.