|
|
|
|---|---|
m5race |
Hej! Är på jakt efter en fin m5a vet nån varför vissa har en högre årsskatt? Kollar man på vissa 05or så ligger skatten på 2600kr annars 5100kr! Vad tror ni om denna? Länk mvh Anders |
|
Jag har också funderat på varför dom kostar olika,jag betalar strax över 5k. Bilen ser fin ut ,det mesta av utrustningen som nämns är standard , men är nyligen importerad (köpt på kredit) och ska sälja redan? Det behöver ju inte vara nåt skumt men som vanligt,kolla upp bilen noga! Lycka till med ditt sökande,M5:an är en GRYM bil. |
|
|
Hm, mycket skumt! Ring transportstyrelsen o fråga vet ja! Ha 2 regnummer tillhands. Verkar dock som de flesta har den högre skatten på 5100 kr, nya M3:an är inte heller billig runt 4000 kr. Måste ha o göra med antal cylindrar och vikten.... MVH Peter |
|
| Importerade bilar har den lägre skatten av någon anledning. | |
| Det beror på om bilens skatt räknas efter vikt eller utsläpp. Brytgränsen ligger väl runt -05-06 om jag minns rätt. | |
|
Tvärtom, import är lite dyrare i skatt generellt men 2600kr kan inte stämma alls, vart har du fått den uppgiften ifrån? |
|
m5race |
Verkar skumt iaf när man kollar på transportstyrelsen på olika m5or.. Ex på 05or, ctx988 som jag länkade till har en årskatt på 2622kr och är import cmk038 även den import årskatt 2810kr. Svensksåld wzc094 5100kr. mvh |
| märkligt, de flesta import jag kollade på när jag köpte min var dyrare och min import ligger på 5100kr. Det märkliga med dem du skickar är att redovisningen av co2 stämmer vilket skatten ska baseras på enligt en uträkningsformel jag itne kan i huvet. | |
| när jag tittar närmare på bilarna så är skillnaden att de två import du angett inte har någon förbrukning specad hos transportstyrelsen vilket den svenska har och vilket min också har. Det det skulle då kunna leda till att de slipper undan skatten billigare, | |
|
Här finns beräkningsformeln: Länk |
|
|
Passa dig för den dära annonsen du visa på m5an, har sett samma bil i flera annonser på blocket, då med olika miltal. Stod att motorn var helt bytt gått max 100 mil. Nu står det annorlundare i annonsen igen;) |
|
deamon |
bilen tillhör mig och jag köpte den för 5månader sen och varit kanon nöjd med den , men ska bli pappa i april så jag behöver en kombi därför är den till salu . bilen har genomgått inspection 2 service nyligen samt besiktigad utan anmärkning , sen är det en ny maskin i den som gått 1000 mil från BMW med kvitto . vilket är bara bra tycker jag , 1 ägare i tyskland ,papper på förra ägaren och telefon nummer finns med i service boken om man vill ringa och säga hej =) lycka till med ditt bilköp mvh |
| Var det inte mer Hartge-utrustning tidigare i tidigare annonser på denna bilen? Har för mig att ev fälgarna fanns i 20" men man kanske har gjort sig av med dessa... | |
deamon |
hej nej det var21" hartge fälgar men de finns numera på en M6 Optik den är V-Maxad på Hartge samt det är hartge avgas och sänkning på den , |
deamon |
det sitter nu svarta 20" men nya däck på därav pris sänkningen |
| Prissänkning? Den va ju ute på blocket för 309,000:- för inte så länge sen. | |
|
Skillnaden i skatt beror på att det sakans CO2-utsläpp på vissa importbilar. Vet inte om det beror på vilken årsmodell importbilen är eller om det beror på när den är importerad. Det är samma sak med min 530 -01, jag betalar efter vikt med sv-sålda 530 -01 går efter utsläpp vilket gör att dessa har högre skatt. På den Blocketannonser där det finns en ruta med info om bilen så kan man se om CO2-utsläpp är angivet = skatt på utsläpp. Är det bara ett streck så är det efter vikt. Skatt efter utsläpp kan ju både vara billigare och dyrare än efter vikt...Det beror ju på bilen i fråga. En ny 530i har ju betydligt lägre utsläpp än min snart 10 år gamla men väger ju ungefär lka mycket. En M5 väger ju också ungefär lika mycket men har ju helt andra utsläppssifror så en M5 E60 som skattas efter vikt är ju givetvis att föredra. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.