|
|
|
|---|---|
| Vad är att föredra, en lågmilare med relativt många ägare eller en långmilare med få ägare? Har sett många fall där 10-15.000 milare är ofräschare än 25.000 milare, kan ifsig ha att göra med mätarskruvning också. | |
|
Jag tar en lågmilare alla dagar i veckan, under förutsättningen att milen stämmer OCH att det inte är några fel på bilen. Många ägare innebär inte per automatik att bilen är kass. Långmilarna är oftast för dyra i förhållande. T.ex en 530d -05 med 20-25' mil skulle inte jag betala mer än 100', men dom annonseras för >150'! |
|
|
Skulle själv aldrig köpa en Bmw E60 lr E90 som har gått mer än 15,000mil Tittar inte ens åt det hållet, Max ca 13,000mil från årsmodell -04 |
|
| Jag tror att man kan lura sig själv om man stirrar på milen, en svensksåld 25.000 milare kan vara både fräschare och gått mindre än en 10.000 milad import. | |
| Det stämmer säkert,men föredrar endå lågmilad men ej import! | |
|
Jag anser i alla fall att det absolut viktigaste är bilens skick i övrigt. En långmilare kan ju trots allt vara fräscchare än en lågmilare. Beror ju helt på hur den är skött. Sen kan jag ju inte sticka under stolen med att jag personligen skulle försöka kolla efter en lågmilare i förstahand om jag skulle leta bil. SECOND PLACE FIRST LOOSER |
|
|
Hellre en nyare långmilare än en äldre lågmilare. Ju äldre bilen är desto fler kallstarter har den varit med om, desto fler gånger har föraren hasat i och ur stolen osv. Många mil på kort tid är det jag köper efter och det funkar bra. Min senaste 2 år gamla 11.000mils V70 ser ny ut invändigt och (nästan) utvändigt. ------- //Lövet |
|
|
En vän till mig köpte en 520d T -07 med 17,500mil på mätaren Visst bilen ser bra ut o går fint men ja själv skulle inte köpa den! |
|
| En långmilare där alla slitdelar är bytt måste ju vara en bra affär:) | |
|
....till rätt pris förstås. Det skiljer för lite i pris mellan låg och långmilare. Köper gärna en 520D -07 som har gått 17' för 120-130k |
|
|
Precis. Håller helt med Marin. Det skiljer för lite mellan långmilarna och lågmilarna. Fattar inte att firmorna kan med och ta så mycket betalt för bilar som passerat 15 tusen mil på 2-3 år. |
|
|
Det beror nog på vilken bilägarfilosofi och vilka förutsättningar man har. Själv gick jag på en bil med lite mer mil på mätaren och lite lägre prislapp. Detta eftersom jag har möjlighet att skruva och byta delar själv, och det kommer man att behöva göra på en "långmilare". Ibland tycker jag att man stöter på uppfattningen att en BMW går hur länge som helst, och de gör de säkert om man servar och byter slitdelar hela tiden. Detta kan dock bli rätt kostsamt om man måste lämna bilen på verkstad varje gång. Kan man däremot göra det själv, och till och med tycker det är lite kul, ja då kan man få en schysst bil till bra ekonomi även om det rullat lite längre. Olle D |
|
| Sen kan man se det så att om man köper en lite äldre bil där är priset betydligt lägre på en långmilare, om vi tar tex en 10 år gammal 540 som rullat 25000 mil, en sån är mkt prisvärd medan en lågmilad är ganska dyr. Sen kan man ju fråga sig om det finns någon 540 som bara rullat 1000mil/år :) | |
| Tyvärr så gav han ca 180,000 för bilen via företag. | |
|
Största anledningen jag tittar på milen är för att det ska gå sälja den när jag haft den. Anser annars att en bill som rullat mycket på kort tid med en ägare är en bättre bil än en som stått still och bytt ägare mycket. De som köper en bil för att visa den för grannarna på garageuppfarten är mer noga med att bilen är ren än får service. Men det finns alltid undantag. Får helt enkelt bedömma från fall till fall. |
|
Kapten Klänning |
Personligen tycker jag milen spelat roll upp till 10K sen spelar det ingen större roll om den gått 12 eller 15. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om jag skulle välja på en bil som rullat 8- 10.000 mil i en tätort, stad och en som rullat 15.000 mil på autobahn så är det senare alternativet jag väljer. Jag har nästan aldrig köpte en bil och frågat mig vad jag får när jag säljer den som många gör, en bil kostar och förlorar värde och samt fyller sin funktion och en kul hobby och sånt är det aldrig nånsin någon som bryr sig om vad det kostar. Men bilar tyvärr den sämsta "sparbössa" som finns. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag väljer så sen årsmodell som möjligt över miltal. Enligt min erfarenhet är det tiden snarare än milen som i första hand tar kål på bilar som är i åretruntbruk, iaf där jag bor. Jag lirar dock i budgetligan och lägger ytterst ogärna ut mer än ca 75 tusen på inköp och jag försöker hålla mig till max 10 års ålder vid inköpet. Jag är inte alls tilltalad av idén att betala mer för "lågmilare", bl.a. för att det ju är betydligt svårare att mygla med bilens ålder än med miltalet. Inbytesvärdet, det blir vad det blir. Jag ser inköpspriset som sänkt kostnad och det jag får i inbyte tar jag mer som en sorts bonus. Då jag fått lära mig värdet av min tid är jag är inte alls förtjust i att sälja privat och jag orkar heller inte med att krångla med alla dessa optimistiska privatsäljare som annonserar med alldeles för höga priser. Jag gillar att åka in hos en liten skutthandlare en lördagsmorgon, lämna nycklar och plastkort och åka därifrån i något trevligt några timmar senare, klappat och klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.