AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.800

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 7 av 11
RY
155
RYN
545e -21
Efter att ha läst denna tråd tittade jag på bakluckan på min e91. Den hade exakt samma typ av rostangrepp som Grandy visade på sina bilder.
Har inte hunnit kontakta min verkstad än men hoppas verkligen att de löser detta och att det inte kostar mig något. Bilen är en -08 som gått drygt 8600 mil.

Ronny
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker det är en självklarhet att han ska få en ny lucka, och jag förstår även frustrationen speciellt då problemet tydligen funnits sedan bilen var ny (!?).

Skitsamma om det nu går att slipa eller inte, det handlar om en känsla. Att det första som sker när man får sin nya bil är att bilen rostar (!!?) är helt oacceptabelt och allt annat än lånebil MODELL BÄTTRE, klanderfritt bemötande och gärna något plåster på såren bör det inte vara snack om.

Om just byte av luckan är viktig för kunden i sådana fall så ska man väl inte neka det? Paragrafryttare som inte kan lyfta blicken och se att en kund lider, en kund som valt att köpa en BMW framför alla andra bilar, förstår inte vad dom jobbar med.

Hoppas det löser sig.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min bil är en sen 05:a, 06'a och inte en rostfläck på den. De nyare verkar ha lackats med sämre lack.

Hoppas ni får "rätt" service.
Det intressanta är ändå att om Roffa1 skulle lämna in bilen och de påstod att de byter ut bagageluckan men istället lackerar om den skulle han inte märka någonting.
Grodan: Jag hade en 05:a och den drabbades av samma bubblor så tyvärr stämmer nog inte din teori. Kör en 08:a nu och har ännu inte sett något.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kan det vara så att DiTech behandling förebygger sånt? Min nuvarande E91'a Ditech behandlades för två år sedan och som sagt inte en rostfläck. Min E90 som jag hade innan lika gammal som E91'an hade också klarat sig.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag skulle också vilja veta om Ditec och MrCap fungerar eller om det bara är illuminati...

Med "fungerar" menar jag "förebygga och förhindra att korrossion uppstår", inte "se snygg ut på stureplan" :-)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Självklart fungerar inte lackförseglingarna bättre än en bra vaxning.

När jag gjorde det på Saaben när den var ny påstod en del t o m att förseglingen förhindrade stenskott för att lacken blev så hal, men det är ju bara en massa skitsnack. Visst är det bra att vaxa en bil, om det inte leder till att surt regn fastnar länge som stora droppar, men det är ju en gammal bil som mår bäst av polering och försegling; inte en ny och fräsch lack.

Dessutom kan en förseglning av lacken aldrig stoppa ett angrepp inifrån, snarare stänga in det.
Galvsläppet på min baklucka kom på insidan och har svårt att tro att dom lackbehandlar där.
om det är så att BMW fortfarande lägger tätningskitt i plåtfalsar innan karossen ED doppas så har man ett problem. Då finns det obehandlad plåt i kontakt med kittet och det är bara en tidsfråga innan det börjar korrodera. Det var detta som Ford hade problem med i början av 2000 talet. jag trodde att BMW hade lämnat denna metod.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Det är inte så svårt att se om en baklucka är omlackad.
Rätt lätt faktiskt om det är metallic så kommer man aldrig i från att det blir en nyansskillnad mot orginallacken.
Sen kan det vara svårare om lacken är mörk vs ljus.

Solid lack samma sak.

1 tränat öga ser även skillnad i lackytan orgi vs omlack.

Sen går det alltid att leta efter maskerings kanter. torrsprut,

Sist men inte minst om man är osäker finns det kulörmätare om inte ögat uppfattar skillnad så lär den göra det.

Finns även glansmätare.

Ingen med 1 serien som upptäckt något otrevligt i falsarna ?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
flash, så är det säkert men även en ny lucka ska ju lackeras...
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Börjar falsrosten bli ett stort problem för BMW eller har den alltid funnits där ?.

Är det enstaka bilar som drabbas eller hela årsmodeller ?

Går BMW ut med någon godwill ?.

Hur känns det att ha falsrost på en nästan ny bil ?

Vid eventuell försäljning ska man även ta med( falsrosten åtgärdad) i annonsen ?.

Eller köpare som frågar om detta o vad för svar ger man då ?.

Gick lite i köpar tankar på en 3 serie årsmodell 08-09 vad göra ?

.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
leta själv efter rost på min baklucka,o dessutom plocka jag dän klädsen på luckan för att inpektera mer nogrant.men kunde inte se någon påbörjelse till rost.var en himla massa gul aktigt vax klet där inne i luckan.kanke är de så från fabrik eller gjorts i efterhand vad vet jag.men ingen rost där i alla fall.
Roffa1
Uppföljning: Nu har BMW Sverige äntligen tagit sig an ärendet på fullaste allvar, vart kontaktad av en mkt trevlig o serviceinriktad herre som är kvalitetsansvarig hos BMW.
Han kommer personligen ned till Linköping i början av April för att själv kontrollera alla (rost) bubblorna på bagageluckan inkl avsaknaden av nödvändig dränering.

Återkommer snarast med info.
Ni som tror att en lackförsegling skulle förebygga dessa problem får tänka om.
Problemen Bmw har där 1-2 år gamla bilar rostar rör sig som jag förstått det uteslutande om galvsläpp. Det finns ingen lackförsegling i världen som tar sig igenom lacken :)

Länk
Har idag lämnat tillbaka min låne 325:a årsmodell 2010 och mycket riktigt fanns det liknande "bubblor" på insidan av bagageluckan som på Roffas bil. Men jag kunde inte bedöma om huruvida det var rost eller något galet med lackeringsprocessen som givit upphov till det.

Kollade på min egen 320d jag äntligen fått tillbaka och den verkar hittills frisk i plåten, men ajg kommer ha den under bevakning nu när tvätt/puts säsongen börjar.

Skall bli spännande att se uppföljningen.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Det kan inte ha varit avfettning som gjort "bubblorna" i lacken?
Avfettade min 335a och polarens subaru impreza i helgen, och när vi lagt på avfettning så bubblade sig listerna runt fönstrena på min bil och han fick bubblor i lacken på sin vinge. Dessa la sig dock efter ett antal timmar. Kanske något liknade som hänt din bil?
Roffa1
Tobba: Jag har aldrig avfettat min bil då den ej körs i saltet. Däremot så vaxade jag noggrant runt insidan av koffertluckan innan bilen ställdes av inför vintern. Använde Turtle Extreme nano tech vax. Kan ej tänka mig att bilens lack ej tål att vaxas och avfettas.

I mitt fall tror jag mkt beror på att bakluckan ej är färdiglackerad från fabrik den grå grundlacken lyser igenom överallt på undersidan och på vissa ställen är grundlacken så tunn att ren plåt syns bitvis. Har även upptäckt att gångjärnen till koffertluckan är svagt röda av rostvatten.

Tycker likaså det är skrämmande när man läser om Kristoffer_L upptäckt av liknande lackbubblor på en E90 från 2010. Mitt förtroende för BMW:s kvalite' är ej längre vad det tidigare var. Jag kanske skulle ha köpt en Skoda istället;-)
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför välja Skoda?

Hellre några underhållande år medan bilen rostar än ett rostfritt live i tristess!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.