AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.798

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 6 av 11
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vad är det som händer ? Trodde bmw hade lärt sig från E39 / E46 missarna , katastrof att bilarna rostar efter så kort tid helt sjukt.
Roffa1
Kolla på dräneringen som fabriken helt täppt igen: Länk
Tror fasiken att det rostar när luckan fungerar som en drivbänk för rost.
Med allra största sannolikhet har de ändå trots allt lärt sig läxan eftersom "rostprevalensen" förefaller vara avsevärt lägre på E90 jmf med E39 och E46. Därmed inte sagt att alla rost inte existerar på E90, det finns dessvärre måndagsexemplar även i premiumklassen vilket Roffas bil är ett exempel på.

Kruxet i Roffas fall är ju att luckan långt ifrån är genomrostad, dvs att rostskyddsgarantin är verkningslös. Det enda jag kan se skulle täcka den är antingen fabriks- eller lackgarantin. Och i garantipappren står det ingenstans att kunden har rätt till en ny karosseridel vid rost eller lackavikelser från fabrik. Alltså hanteras varje garantifall case-by-case enligt fackman (lokal BMW verkstad) och generalagent (BMW Solna). Ur detta görs den individuella bedömningen huruvida luckan skall bytas, omlackas eller allra värst för kunden ingenting eftersom "det skall vara så" enligt fackmannens bedömning.
Viktigt här är att alla åtaganden måste godkännas centralt hos BMW Sverige innan de verkställs. Därför har du som kund dessvärre ganska litet förhandlingsutrymme vid garanti eller goodwillåtaganden från leverantören eftersom det redan finns färdiga procedurer för hur dessa skall hanteras åt kunden. Det enda man kan göra som kund är att åka till en annan verkstad och hoppas på bättre tur med fackmannen där om man inte är nöjd.

Jag försöker inte vara djävulens advokat här utan bara försöka förklara hur garantiåtaganden fungerar. Sen har jag full förståelse för förtvivlan när en närapå orörd bil har uppenbara fabrikationsfel men som sagt tycker jag Roffa skall ge BMW en chans att fixa det.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Roffa du kan prova att åka in till Länk

Om det inte går bra hos din handlare.

Sen är det bara din baklucka som drabbats ?

Ni andra som drabbats ta gärna bilder visa här

Ska åka förbi o ta ett snack med min försäljare o se om några bilar har varit inne för problemen som diskuteras här.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Det diskuteras BMW i andra form med.

Alla märken har sina svagheter. När det gäller rostbenägenhet får man inte alltid vad man betalar för.
Angående den näst nyaste modellen av Ford Mondeo så är rostproblemen åtgärdade efter faceliften så en sen 05:a eller 06:a
Det kan tilläggas att BMW 3-serie (e46), 5-serie (e39), 3-serie (e90) och 5-serie (e60) också rostar på samma sätt som gamla Ford Focus och Mondeo. Ford och BMW använde samma tätningsmetod i dörrarna, därav rosten. BMW har också problem med bland annat bakluckorna på e60. BMW har inte fått lika mycket uppmärksamhet som Ford dock, men både Ford och BMW åtgärdar rosten på garantin, förutsatt att man har garanti då.

En sökning på "rost" hos Vi Bilägare: Länk Det är inte bara BMW som rostar. Det är under all kritik att vi inte får bättre bilar för våra surt förvärvade slantar.

mvh/ Anders
Hur står sig nyare Audi bilar mot rost?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Bilderna finns postade i en annan tråd men så här kan bakluckan se ut på E91 -06 med 5000 mil på mätaren.

Länk
Länk
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
flash gordon: karosserikittet är redan på plats när karossen med tillhörande luckor och dörrar betas och ED-lackas. Därav inget galv under kittet.
Kommentar till Niclas116:s inlägg - Audi, Volvo, Saab och Renault och vissa modeller av Citroen brukar ha bra grundkonstruktioner samt vara seriöst efterbehandlade i hålrum och balkar. Men, det här varierar. Nya C4 (Citroen) saknar t.ex nästan helt efterbehandling och många plåtomvikningar är otäta. Mercedes tycks äntligen ha skärpt till sig. Vad gäller Roffas bil så undrar jag fortfarande om det verkligen handlar om rost (järnoxid) ? Kan det i själva verket röra sig om lackskador pga t.ex galvsläpp eller någon typ av kemisk reaktion av den typ som Ford och Mercedes drabbades av.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Anders-72 Tack för upplysningen och vilken tabbe BMW gjort.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Karosserikitt brukar gå att lägga direkt på ren plåt. Som jag sa, min gamla W123 har ingen rost i omvikningar och hela bilen är ogalvad. Men troligt är att det var dödskallar på både färg- och kittburkar på den tiden ;)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hellre dödskallar och inga rost problem :-)

BMW 4 Life
Har en kompis som åker till staterna lite då och då.
Han köper en produkt som heter "Blaster" och är en rostlösare typ WD40.

Denna produkt är f..n det bästa som jag använt till dess ändamål,dvs rostlösare :)

Skrattade först när jag såg sprayburken som är fullkletad med reklam samt dödskallar ;)

Men jä...ar vilket bett det är i skiten,spraya på låt verka i 15sek och det släpper som det vore ditskruvat igår :))

Mao,gift är bättre :)))
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Visade min lucka hos BMW och det blir tyvärr inget byte. De kommer slipa ner och lacka.
Är det frågan om ett sk galv-släpp så kommer skiten tillbaka oavsett nerslipningen/omlackningen !!

Snacka om snik åtgärd från bmw´s sida :(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, vad är ett galvsläpp? Slipar dom så ryker det tunna ED-skiktet, men bilar har ju varit ogalvade i 70-80 år utan större problem. Värre om det finns rost med tillhörande porer i plåten.
T.o.m. med rejäla rostbubblor runt listhålen på en bil jag lackade om så kom ingen synbar rost tillbaka på 5år. Men det hänger på vem som gör jobbet och vilket material han/hon använder.
Länk

Så den som nu läser min länk ovan inser att förarbetet är a och o vid dessa arbeten/åtgärder.

Kan utan vetenskaplig grund påstå att detta inte görs på en BMW verkstad där tid=pengar ( om inte kunden hostar upp egna stålar då? ).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har turen att ha en granne o god vän som är bilmek. och duktig bilplåtslagare. Han gjorde enormt fint plåtjobb på en W123:a jag hade. Lackfirman ville ha den med plåtreparationerna plåtrena. Det blev fusk, med obefogat spackel på plåten som släppte o rena skräpet. Senare har han gjort jobb åt mig där han syragrundat och gjort delarna lackfärdiga och dessutom anlitat en annan lackfirma. Det har blivit kalas! Heder åt riktiga hantverkare med yrkesstolthet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.