|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
| Det är oftast inte rost i falsen om det inte gått väldigt lång tid, utan det är på ytan av den ogalvade plåten. Åtminstone på de gamla. | |
Roffa1 |
Anders72: Såg du mina tidigare bilder på rostangreppet? sitter rosten på den ogalvade plåten. Länk |
| Nej, men nu har jag tittat. Ett av dom ser ju faktiskt ut som det kommer inifrån falsen. Ser annorlunda ut än E39/E46 faktiskt. Har en fin lågmilad Merca W123 (som ändå gått över 19´mil) Finns inte tillstymmelse till rost kring kitt någonstans. Inte galv heller... | |
|
Roffa: Baserat på problem med en sedan länge nedlagd bilmodell (E46)verkar du fortfarande övertygad om att du har rättighet till en ny lucka på BMWs bekostnad, utan några som helst fackmannamässiga bedömningar som stödjer dig i ditt specifika fall. Är du själv 100% säker på att det är frågan om rost eller bara resultat av en felaktig lackering? Återigen LÅT BMW TA HAND OM PROBLEMET SOM DE ERBJUDIT SIG ATT FIXA KOSTNADSFRITT SÅ ÄR SAKEN UR VÄRLDEN :-) Over and out! |
|
| Den där bubblan bredvid en ruta, är det vid takstolpen? | |
|
Men Roffa, på vilket sätt skulle det vara något större problem för dig om BMW lackar om luckan även om det inte visar sig funka? Mest tråkigt för BMW som då får göra om jobbet och i detta nya läge borde du ha bättre möjligheter att få en ny lucka. Tror inte du kommer någonstans med ARN så länge BMW inte fått en rimlig chans att åtgärda. |
|
Roffa1 |
Björn: Man åtgärdar ej falsrost, man byter istället ut den angripna delen. Anders-72: Bubblan vid bakrutan är nästan i mitten av bakluckan. Misstänker att falsen inunder rostat igenom eller om det skett en kemisk reaktion i kittet? i vilket fall så är hela bakluckan körd i sitt nuvarande skick. Har sett ytterligare ett ställe som börjar bubbla. |
|
ARN har redan godkänt fackmannamässig omlackering som godkänd åtgärd vid reparation så där kommer du inte vinna. ------- //Lövet |
|
Roffa1 |
Lövet: Det finns ingen "fackman" som utför ett fuskjobb med att försöka dölja falsrost. Tror ej vi kommer så mkt längre i denna diskussion, kanske bättre att avvakta BMW:s beslut. I stället för att spekulera;-) |
| Jaha, det är ovansidan av luckan. Ser nästan ut som om Roffa kan ha rätt att det är genomrost från omvikningen. I så fall är det ju inte goodwill utan garantiåtgärd. Syns väl om den som skall göra jobbet pillar lite i skadan. Men att det hunnit gå igenom plåten på en så ny, knappt körd bil känns knepigt.. | |
Verdi |
Du måste ju låta BMW kolla på luckan och göra en fackmannamässig bedömning. Du kan ju inte sitta hemma och säga att "så här är det, ge mig en ny lucka". |
|
Jag tycker det är jä*ligt konstigt, jag hade en E46 med sprickor i bakvagnen, men då hade garantin gått ut eftersom bilen hade passerat 8000 mil men jag fick gratis reparation istället genom goodwill och då med hänsyn till säkerhetsrisker. Jag fick inte ny bakvagn men jag såg när de hämtade ny bakvagn och därifrån tog delar och fixade bilen, jag fick bakvagnen fixad och dessutom nya bussningar bak eftersom i och med att bakvagnsfästen hade spruckit så sjönk bilen baktill och det resulterade i att bussningarna förstördes. Till början sa dem att jag skulle betala för bussningarna (900:-/sida) med när jag skulle hämta bilen då behövde jag inte. Och enligt BMW skulle jobbet gått på ca 80.000:- om goodwill inte hade godkänts. Jag tycker det är då märkligt att de inte kan byta Roffas baklucka som inte bara det att bilen är nästan ny utan även det att det kostar inte de lika mycket som att fixa bakvagnen på en E46 som var 5 år gammal med över 8000 mil på mätaren och dessutom importerad. Nu var detta kanske 8 år sen, men ändå. Jag tror Roffa borde gå till en annan ÅF. |
|
Verdi |
Men de ska ju fixa luckan gratis. Hur de gör för att fixa luckan är väl upp till dem? |
|
Hoppas det går bra för Roffa1, men man undrar lite vad grundproblemet ligger när bilskrället rostar vid så unga år och dessutom verkar det vara ett pedantvårdat ex? Jag hade en E46 1999 som rostade som ett såll efter 6000 mil. På den byttes samtliga dörrar och luckor till nytt. Sedan rostade det nya dörrarna också på fönsterramarna men det är en annan historia. Nu har jag en kinesisk slitkombi från 2006 som rullat snart 9000 mil. Den får slita hårt och tvättas var fjärde månad. Men rost finns det inte någonstans på bilen. Och lackeringen (electric silver) ser väldigt hård och fräsch ut än (när man tvättat den). ;) BMW måste skärpa sitt rostskydd anser jag. |
|
| Förvisso, men är det genomrost, skulle inte jag vilja ha en svetslagad karosseridel på en bil för runt 400´(?) som dessutom inte är vinterkörd. Tror BMW tjänar mest på att släppa en lucka, särskilt som problemen inte är lika vanliga på E90. Då kan den dessutom finnas lackad o klar och bytet sker smidigt och snabbt. | |
|
Roffa: Problemet är att det är inte du som får avgöra vad som är fackmannamässigt. ------- //Lövet |
|
|
Verdi// De fixar luckan åt honom, svar ja. Men gör de rätt? Svar nej! Roffas bil är nästan ny och kostade närmare en halv miljon. Nu har bilen fått rost pga fabrikat miss, hade du gått med på att de skulle endast lacka luckan på din "nya" bil som du betalade en halv miljon för? :) Roffas BMW ÅF försöker kanske lura både Roffa och BMW Sverige. De lackar Roffas bil men tar betald för en ny lucka+lack från BMW Sverige. Att rostlaga en bil vet alla om att det kommer tillbaka igen. En bakant hennes pojkvän blev påkörd av en annan bil nyligen, dörren på hans 7 år gamla BMW fick en liten buckla och lite färgskrap, de ska nu få en "ny" dörr genom BMW/försäkringen. Jag tror Roffa behöver söka sig till en annan BMW ÅF. |
|
Verdi |
Grodan, Det är inte inte upp till vare sig dig, mig eller Roffa att avgöra den saken. Gissar att Roffa kört sin lite burdusa stil och blivit ovänner med sin ÅF. ;-) |
|
Verdi// Det kan ju vara så att Roffas ÅF vill helt enkelt retas lite med Roffa. :) Men annars borde han få en ny lucka enligt vad man har sett och hört av andra som varit med om liknande situation. :) |
|
|
Hävdar fortfarande att det kan vara något fel med kittet mellan falsarna. kan vara så att det reagerar med galven. Sen tror jag inte och varför dom skulle lämna falsarna ogalvade. ROFFA1 kan du pilla på en av bubblorna för att se om det är vanlig rost eller vitrost ? Sen kan om du har otur ROFFA1 att plåten på din bil har fått någon typ av fel vid ytbehandlingen. Typ merca hade för ett tag sedan och fortfarande har där det ploppar upp rost rosor där man minst anar det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.